Sök:

Inflytelserika kvinnor i musikbranschen

En studie i vad som krävs för att nå inflytelserika positioner


I Sveriges musikbransch ra?der det idag en skev fo?rdelning mellan kvinnor och ma?n pa? inflytelserika positioner. Den skeva ko?nsfo?rdelningen, da?r det pa? de beslutsfattande positionerna syns en tydlig manlig dominans har blivit starkt uppma?rksammad de senaste a?ren, vilket va?ckt intresset fo?r fo?religgande studie. Studiens fokus ligger pa? de kvinnliga akto?rer som har lyckats inta inflytelserika positioner. Syftet med studien a?r att fa? en fo?rsta?else fo?r vilka faktorer som legat till grund fo?r det inflytande dessa kvinnor erha?llit. Utifra?n det har forskningsfra?gan: ?Ga?r det att se likheter och skillnader i respondenternas bakgrund, samt i den kunskap de har fo?rva?rvat som go?r att de erha?llit inflytande i musikbranschen?? da?rfo?r formulerats. Studien a?r av kvalitativ metod och baseras pa? semi-strukturerade intervjuer med tio kvinnor som erha?llit inflytande i musikbranschen. De intervjuade kvinnorna a?r i alfabetisk ordning: Cecilia Ancker, My Blomgren, Emelie Ba?a?th, Marie Dimberg, Karin Gunnarsson, Helen McLaughlin, Theodora Nordqvist, Hilda Sandgren, Anna Sjo?lund och Lena A?berg Frisk. Utifra?n studiens syfte anva?nds Pierre Bourdieus teori om fa?lt, kapital och habitus fo?r att underso?ka vilket kapital som a?r av mest relevans da? man intresserar sig fo?r att ero?vra en inflytelserik position inom musikbranschen. Den empiri som erha?llits pa?visar att de kapital som anses mest viktiga fo?r att na? en ho?g position a?r erfarenhet och sociala relationer. Vad samtliga respondenter har gemensamt, och som onekligen verkat fo?r deras inflytelserika position de idag besitter, a?r den erfarenhet de ackumulerat. Analysen av empirin har lett till slutsatsen att vikten av erfarenhet och genomfo?rande a?ven a?r viktigare a?n en formell utbildning. Vad respondenterna vittnar om talar sitt klara spra?k: det sociala kapitalet blir en tillga?ng som fo?rvaltas och omvandlas till en o?kad kunskap, likt ett branschspecifikt utbildningskapital och a?r tillsammans med erfarenhetskapitalet de mest relevanta kapitalen fo?r att erha?lla inflytande i musikbranschen. 

Författare

Veronica Öye Julia Ahl

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..