Sök:

Individualisering i undervisning

en kvalitativ undersökning
av lärares möjligheter och svårigheter att anpassa
undervisningen efter sina elevers olikheter


Syftet med studien är att undersöka de praktiska möjligheter och svårigheter som gymnasielärare i ämnet svenska har med att anpassa sin undervisning efter sina elevers olikheter, för att skapa optimala förutsättningar för deras lärande. Möjligheterna och svårigheterna att individualisera diskuteras och undersöks framförallt mot bakgrund av de problem som forskningen har uppmärksammat, då individualisering praktiseras som individuellt arbete med få gemensamma samtal och genomgångar. Undersökningen gjordes genom att djupintervjua tre erfarna gymnasielärare i ämnet svenska. Frågorna handlade framförallt om möjligheter och svårigheter för lärare att skapa förutsättningar för elevers lärande inom olika arbetsformer. Resultaten visar på likheter i de intervjuade lärarnas syn på möjligheten att skapa förutsättningar för elevers lärande med hjälp av kollektiva genomgångar i helklass. Likheter finns även då eleverna efter genomgångar löser uppgifter med olika svårighetsgrad, fördjupning och arbetsmängd. Det finns dock skillnader mellan lärarna om i vilken grad eleverna arbetar med samma uppgifter och på så sätt kan lära av varandra, eller om eleverna arbetar mer med olika uppgifter. I samband med längre individuella uppgifter finns även grundläggande likheter i synen på handledningens betydelse för elevernas lärande. Två av de tre intervjuade lärarna ger dock uttryck för svårigheter med att tiden inte är tillräcklig för att möta alla elevers behov. Alla de tre lärarna arbetade även med kollektiva arbetsformer i anslutning till de individuella arbetena, vilket kan ses som ett arbete för att skapa en lärmiljö som främjar enskilda elevers lärande. Lärarna skiljer dig dock åt i vilka kollektiva arbetsformer de då arbetar med och i synen på hur eleverna kan lära sig av att studera andra elevers texter. Den största skillnaden mellan lärarna handlar om på vilket sätt, och i vilken mån som lågpresterande elevers lärande gynnas av att eleverna arbetar tillsammans med högpresterande elever i grupparbeten. Alla de tre intervjuade lärarna ansåg dock att gruppdiskussioner om öppna frågor, var en arbetsform som gynnade elevernas lärande. Men en lärare menande att i grupparbeten hamnar lågpresterande elever i en utsatt situation, om de sätts samman med högpresterande elever, vilket läraren menade leder till att eleverna blir overksamma.

Författare

Anders Burman

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..