Sök:

Icke godkänd - en skola som inte når målen?

Upplevelser hos elever som lämnat grundskolan utan fullständiga betyg


Syftet med undersökningen var att beskriva några elevers upplevelser av grundskoletiden samt att på basis av skolans styrdokument och olika teoretiska perspektiv på studiens resultat få en djupare förståelse med avseende på fem problemområden: stöd och hjälp, elevinflytande, mobbning, elevernas syn på praktiska respektive teoretiska ämnen samt stress. Undersökningen genomfördes med hjälp av intervjuer med ungdomar från tre Norrbottenskommuner, ett år efter avslutad grundskola. Studien utgår från ett hermeneutiskt perspektiv med ett litet inslag av kritisk tolkning. Avsikten var att hitta det unika i varje persons upplevelse. Resultatet visade att eleverna hade många olika upplevelser. En flicka hade varit utsatt för mobbning under hela grundskoletiden. Konsekvenserna för henne blev bland annat ofullständiga betyg och knäckt självkänsla. Reaktionen kom i åttan då hon blev aggressiv och började skolka. En annan flicka med läs- och skrivsvårigheter förde en ojämn kamp under hela skoltiden. Diagnosen, dyslexi, fick hon först efter avslutad grundskola. Stressymptom som huvudvärk, illamående och yrsel var vanligt förekommande i åttan och nian då hon kämpade allt hon förmådde för att nå skolans mål, d.v.s. betyg i alla ämnen. En av pojkarna bestämde sig, efter sin prao i sexan, för att bli snickare. Sedan blev skolans innehåll helt ointressant och irrelevant. Skolans undervisningsmål ersattes av umgänget med kamraterna. En annan pojke trivdes allt sämre för varje år i skolan, i takt med ökade krav. På högstadiet fick han anpassad undervisning, och så småningom i åttan, ställdes en neuropsykiatrisk diagnos.

Författare

Kerstin Österlind

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..