Sök:

I vilken grad upplever flickor och pojkar att läroboken i naturvetenskap vänder sig till dem?


I denna studie har vi valt att undersöka huruvida eleverna i skolår fyra och fem upplever att läroböcker i naturvetenskap vänder sig till dem. Det vi ville undersöka var om det fanns någon skillnad i hur flickor och pojkar uppfattar läroboken i naturvetenskap, och om läroboken tog hänsyn till elevernas erfarenhetsvärld. Vi valde att intervjua elever från två olika skolor i södra Sverige. I vår undersökningsgrupp ingick 14 elever, varav sju flickor och sju pojkar. Vid intervjutillfällena fick eleverna parvis svara på frågor om bilder och text ur en läroboksserie i naturvetenskap för skolår 4-6, från slutet av 1990-talet. Utifrån detta kunde vi få en inblick i elevernas förförståelse och erfarenhetsvärld. Sett ur genusperspektiv kunde vi i resultatet urskilja att flickor och pojkar upplever att läroböckerna i naturvetenskap vänder sig något mer till pojkar. Vi kunde också dra slutsatsen att bilderna i läroböckerna knöt an till elevernas erfarenhetsvärld, bortsett från en bild som enbart pojkarna kunde identifiera.

Författare

Emma Larsson Elisabet Malmström

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..