Sök:

Sökresultat:

412 Uppsatser om Naturvetenskap - Sida 1 av 28

Naturvetenskap i förskolan : En studie av förskollärares arbete med naturvetenskap

I vår undersökning har åtta förskollärare intervjuats i syfte att få reda på hur de uppfattar att de arbetar med Naturvetenskap i verksamheten, samt vilket syfte de har med det. Vi har även undersökt hur den reviderade läroplanen har påverkat deras arbetssätt med Naturvetenskap i verksamheten. Resultatet visar att samtliga intervjuade förskollärare anser att det är viktigt att arbeta med Naturvetenskap i verksamheten, syfte och tillvägagångssätt har dock varierat en del. Några generella mönster går emellertid att utläsa av intervjusvaren. Dessa är att förskollärarna försöker utgå från barnens intressen och arbeta konkret med Naturvetenskap i verksamheten.

Naturvetenskap i förskolan. : En studie i pedagogers syn på naturvetenskap i förskolan och hur de synliggör den.

Syftet med min studie var att se hur pedagoger ser på Naturvetenskap i förskolan. Vad kan Naturvetenskap vara för förskolebarn och hur lyfter pedagogerna fram den? Jag var också intresserad av att få veta hur de använder sig av ett undersökande och utforskande arbetssätt, som har stora likheter med ett Naturvetenskapligt arbetssätt.Som metod använde jag kvalitativ undersökning och intervjuade sju förskollärare. De var alla eniga om att Naturvetenskap är ett brett och viktigt ämne. I första hand är det biologin man lyfter fram.

Naturvetenskap i förskolan : några pedagogers uppfattningar om naturvetenskap och om faktorer som påverkar naturvetenskapligt arbete i förskolan

Den här undersökningens syfte är att ta reda på: (i) Vad är Naturvetenskap för de intervjuade pedagogerna? (ii) Arbetas det med Naturvetenskap i förskolan och i så fall hur? (iii) Vilka faktorer tror pedagogerna det är som styr arbetet med Naturvetenskap i förskolan? Data till undersökningen har samlats in genom strukturerade intervjuer med tolv pedagoger i förskolan. I undersökningen framkom att elva av tolv pedagoger är överrens om att pedagogernas eget intresse är den viktigaste faktorn som styr arbetet med Naturvetenskap i förskolan. Pedagogernas kunskap och utbildning inom det Naturvetenskapliga området ses också som en viktig faktor. För de flesta pedagogerna handlar Naturvetenskap om natur, djur och växtlighet. Nästan lika många ser Naturvetenskap som en blandning av kemi, fysik och biologi. Min slutsats är att om det Naturvetenskapliga arbetet i förskolan ska öka måste yrkesverksamma pedagoger få kompetensutveckling inom Naturvetenskap och dessutom bör det ingå Naturvetenskapliga kurser i all lärarutbildning..

Naturvetenskap i förskolan : En studie om vad sju förskollärare uppfattar naturvetenskap som

Syftet med studien är att beskriva vad förskollärare uppfattar Naturvetenskap som i förskolan. Undersökningen är baserad på intervjuer av sju förskollärare. I förskolans reviderade läroplan Lpfö 98/10 framgår tydligt innehållet i Naturvetenskap samt förskollärarens ansvar. Bakgrunden till studien har sitt ursprung i att barn har spontan nyfikenhet och forskning som visar att barn har behov av att veta mer om samband mellan sig själv och sin omvärld. Studiens litteraturgenomgång visar att barn måste vara aktiva för att lära genom att få se, höra och göra och att Naturvetenskap handlar om världen vi lever i.

Pedagogers syn på naturvetenskap och teknik i förskolan

Syftet med denna studie är att redogöra hur pedagoger i förskolan tänker runt ämnena Naturvetenskap och teknik. Frågorna som undersöks ärVad anser pedagoger i förskolan att Naturvetenskap och teknik är och hur kommer Naturvetenskap och teknik till uttryck i förskolan. Studien har genomförts med kvalitativa intervjuer bland nio pedagoger på fe olika förskolor i tre olika kommuner.Resultaten av studien visar att pedagogerna har olika syn på vad Naturvetenskap och teknik är. Beroende på pedagogernas bakgrund och utbildning varierade svaren på vad ämnena innebär. Resultaten visar också på att arbetet med Naturvetenskap och teknik i förskolorna är undermåliga.

Naturvetenskap i förskolan? Förskollärare berättar om förhållningssätt och pedagogisk verksamhet

Sammanfattning Syftet med undersökningen har varit att få en större förståelse för hur pedagoger arbetar med Naturvetenskap i verksamheten. Jag har valt att använda mig av en intervjustudie för att förstå hur fyra förskolelärare vid fyra olika förskolor i Södra Sverige arbetar med Naturvetenskap och hur de tolkar den reviderade läroplanen. Forskningen pekar på att många pedagoger finner att Naturvetenskap är underutvecklat och att många har negativa erfarenheter från sin egen skolgång och att det kan vara en bidragande orsak till att ämnet inte drivs på ett sätt som många pedagoger hade önskat. Samtliga fyra pedagoger menar att det är bara fantasin och kreativiteten som sätter stopp för hur ?du? kan göra ämnet Naturvetenskap roligt och lustfyllt..

Elevers tankar kring naturvetenskap

Anledningarna till att elever ska läsa Naturvetenskap är många: allmänbildning, kulturarv, demokrati och ekonomisk vinning. Trots detta visar forskning att elevers intresse för Naturvetenskap ofta minskar med åren. Syftet med detta arbete är att studera hur elever talar om Naturvetenskap vid olika åldrar. Varför tror de att de ska läsa Naturvetenskap? Hur uppfattar de undervisningen och hur kopplar de samman skolundervisningen med sina fritidsintressen? För att studera detta har fyra elever i sexan och lika många i nian intervjuats och fått svara på frågor om Naturvetenskap och dess koppling till deras vardag.

Hemkulturens påverkan på elevers attityder till naturvetenskap

Denna studies syfte är att undersöka om det finns ett samband mellan elever och föräldrars attityder till Naturvetenskap. Jag har också undersökt i vilken utsträckning eleverna får ta del av informell Naturvetenskap utanför skolan. Elever på en liten skola i Skåne och deras föräldrar deltog i undersökningen som genomfördes med hjälp av enkäter och intervjuer. Jag intervjuade 5 elever och deras föräldrar och jag fick in 17 enkäter från föräldrar. Undersökningen visar att det finns ett visst samband mellan elevernas och föräldrarnas attityder till Naturvetenskap.

Att inbjuda till teknik i förskolan : Barnens aktivitet med ett nytt material

Den här undersökningens syfte är att ta reda på: (i) Vad är Naturvetenskap för de intervjuade pedagogerna? (ii) Arbetas det med Naturvetenskap i förskolan och i så fall hur? (iii) Vilka faktorer tror pedagogerna det är som styr arbetet med Naturvetenskap i förskolan? Data till undersökningen har samlats in genom strukturerade intervjuer med tolv pedagoger i förskolan. I undersökningen framkom att elva av tolv pedagoger är överrens om att pedagogernas eget intresse är den viktigaste faktorn som styr arbetet med Naturvetenskap i förskolan. Pedagogernas kunskap och utbildning inom det Naturvetenskapliga området ses också som en viktig faktor. För de flesta pedagogerna handlar Naturvetenskap om natur, djur och växtlighet. Nästan lika många ser Naturvetenskap som en blandning av kemi, fysik och biologi. Min slutsats är att om det Naturvetenskapliga arbetet i förskolan ska öka måste yrkesverksamma pedagoger få kompetensutveckling inom Naturvetenskap och dessutom bör det ingå Naturvetenskapliga kurser i all lärarutbildning..

Att väcka ett intresse, det är vår roll : Några pedagogers uppfattningar om naturvetenskap i förskolan och de nya naturvetenskapsmålen i reviderade Lpfö98 ? en intervjustudie

Syftet med denna studie var att undersöka några förskollärares uppfattningar och åsikter om Naturvetenskap i förskolan; hur definierar de Naturvetenskap? Har fokuseringen på Naturvetenskap i förskolan förändrats från att de medverkande förskollärarna gick ut sin lärarutbildning fram till i dag? Hur tänker de kring den reviderade läroplanen som börjar gälla från och med den 1 juli 2011, har de förutsättningarna för att kunna nå målen som gäller Naturvetenskap?För att nå dessa uppfattningar och åsikter har tolv kvalitativa intervjuer med tolv förskollärare utförts, deltagarna har dessutom fyllt i en enkät som tillsammans med intervjuerna har gett svar på ovanstående frågor.Många av förskollärarna hade svårt att definiera begreppet Naturvetenskap i förskolan, två uppfattningar som nämns är: att vara ute i naturen och att värna om miljön. Hälften av de medverkande förskollärarna anser att det är en större fokusering på Naturvetenskap i dag än då de gick sin lärarutbildning. Elva av tolv förskollärare i undersökningen önskar mer fortbildning inför den reviderade läroplanen..

Naturvetenskap i förskolan : Förskollärares tankar om ämnet

Syftet med denna studie har varit att ta reda på förskollärares syn på Naturvetenskap, om deras arbetssätt kring Naturvetenskap påverkas efter påbörjad implementering av läroplanen för förskolan, Lpfö 98 rev 2010, samt att tidigare forskning visar att intresset för Naturvetenskap är lågt, hur ser detta ut bland förskollärarna i verksamheten? Studien är kvalitativ där förskollärarna får besvara skriftligt på ett frågeformulär med öppna frågor.    Revideringen av Lpfö 98 har gett förskollärarna ett större och tydligare uppdrag, de ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen stimuleras och utmanas i sitt intresse för Naturvetenskap och teknik.   Studien visar på att förskollärarna anser att deras eget intresse och engagemang är betydelsefullt för barns lärande. Samt att deras uppdrag numer är tydligare och att de har ett bättre stöd från läroplanen, de kommer arbeta mer och medvetet kring Naturvetenskap. Det framgår även i studien att förskollärarna anser att Naturvetenskap är ett svårt ämne och att de inte vet hur de ska besvara barns funderingar kring Naturvetenskap då de har dåliga kunskaper kring ämnet. Men några förskollärare har en allmänt positiv inställning till att Naturvetenskapen har fått en större del i förskolans läroplan. .

Förskollärares inställning till naturvetenskap : Hur kommer naturvetenskap till uttryck i förskolans verksamhet?

Syftet med studien är att beskriva förskollärares förhållningssätt gentemot Naturvetenskap och hur ämnet kommer till uttryck i verksamheten. Respondenterna arbetar i en kommun i Norrbottens län, med barn i åldern 1-6. Metoden som har kommit till användning är kvalitativa intervjuer, som även har spelats in för att underlätta efterarbetet. Respondenterna har gett uttryck för hållbar utveckling och de traditionella ämnena som kemi, biologi och fysik när de väljer att beskriva hur de arbetar med Naturvetenskap i verksamheten. I hållbar utveckling är det främst källsortering och att tänka på miljön som förskollärarna nämner.

Pojkars och flickors lek - ett genusperspektiv

Syftet med denna studie var att undersöka några förskollärares uppfattningar och åsikter om Naturvetenskap i förskolan; hur definierar de Naturvetenskap? Har fokuseringen på Naturvetenskap i förskolan förändrats från att de medverkande förskollärarna gick ut sin lärarutbildning fram till i dag? Hur tänker de kring den reviderade läroplanen som börjar gälla från och med den 1 juli 2011, har de förutsättningarna för att kunna nå målen som gäller Naturvetenskap?För att nå dessa uppfattningar och åsikter har tolv kvalitativa intervjuer med tolv förskollärare utförts, deltagarna har dessutom fyllt i en enkät som tillsammans med intervjuerna har gett svar på ovanstående frågor.Många av förskollärarna hade svårt att definiera begreppet Naturvetenskap i förskolan, två uppfattningar som nämns är: att vara ute i naturen och att värna om miljön. Hälften av de medverkande förskollärarna anser att det är en större fokusering på Naturvetenskap i dag än då de gick sin lärarutbildning. Elva av tolv förskollärare i undersökningen önskar mer fortbildning inför den reviderade läroplanen..

Naturvetenskap i förskolor med uteverksamhet - arbetssätt och ämnesinnehåll

Sammanfattning Syftet med vårt arbete är att undersöka vilka arbetssätt man använder i Naturvetenskaplig verksamhet i några uteförskolor, samt vilket innehåll man tar upp. Vi har också undersökt vilket intresse de pedagoger som arbetar på förskolorna har för Naturvetenskap samt vilken utbildning de har. Bakgrunden till vår undersökning ligger i att vi ser potentialen att arbeta med Naturvetenskap i uteverksamhet men inte har sett mycket av detta i praktiken. Vi gjorde en intervjustudie som kompletterades med observationer och enkäter. Totalt besökte vi 6 förskolor och delade ut 26 enkäter.

Leka för att lära:Barns tankar om matematik

Syftet med denna studie var att undersöka några förskollärares uppfattningar och åsikter om Naturvetenskap i förskolan; hur definierar de Naturvetenskap? Har fokuseringen på Naturvetenskap i förskolan förändrats från att de medverkande förskollärarna gick ut sin lärarutbildning fram till i dag? Hur tänker de kring den reviderade läroplanen som börjar gälla från och med den 1 juli 2011, har de förutsättningarna för att kunna nå målen som gäller Naturvetenskap?För att nå dessa uppfattningar och åsikter har tolv kvalitativa intervjuer med tolv förskollärare utförts, deltagarna har dessutom fyllt i en enkät som tillsammans med intervjuerna har gett svar på ovanstående frågor.Många av förskollärarna hade svårt att definiera begreppet Naturvetenskap i förskolan, två uppfattningar som nämns är: att vara ute i naturen och att värna om miljön. Hälften av de medverkande förskollärarna anser att det är en större fokusering på Naturvetenskap i dag än då de gick sin lärarutbildning. Elva av tolv förskollärare i undersökningen önskar mer fortbildning inför den reviderade läroplanen..

1 Nästa sida ->