Sök:

IT-undervisning och dess problemsituationer i gymnasieskolan


Skolverket har instiftat ett antal IT-inriktade kurser för gymnasieskolan, men olika teorier beskriver att denna traditionella undervisning är långt ifrån pedagogiskt fulländad. Syftet med detta arbete är att undersöka hur IT-undervisningen i dagens gymnasieskola är upplagd och om lärarna upplever några problemsituationer i undervisningen. Genom att intervjua sex gymnasielärare i en medelstor svensk stad har undervisningsmetoder och problemsituationer kartlagts. Två lärare använder sig av genomgångsfas och därefter uppgiftsfas, en lärare använder PBL som undervisningsmetod, en lärare väljer att slå ihop genomgångsfas och uppgiftsfas och slutligen väljer två lärare att undervisa med hjälp av ett interaktivt inlärningsprogram (I-point). När det gäller hjälpmedel i undervisningen använder samtliga lärare sig av projektor kopplad till dator för att visa genomgångar på projektorduk. Två av lärarna använder eget skriftligt material, medan två andra har inköpt kurslitteratur och två använder kurser i I-point. Brister i kurslitteraturen och undervisningsmaterial har gjort att eleverna blir omotiverade och lärarberoende. Andra problemsituationer som framkommit är svårigheter med elever som ligger på olika kunskaps- och arbetsnivå, vilket bör kunna avhjälpas med differentierat kursmaterial. Slutligen beskriver två lärare att bristande teknik på skolan medför problem i undervisningen, något som borde kunna åtgärdas om skolledning blir informerade.

Författare

Anders Olsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för informationsteknologi

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..