Sök:

IT-stöd som kommunikationsverktyg vid kunskapsspridning


Distansutbildning har snabbt vuxit fram under den senaste tiden och blivit ett mycket aktuellt område inom utbildningsväsendet. De tre huvudsakliga faktorerna som driver på satsningarna inom distansutbildningen är förhoppningarna om ökad tillgänglighet, ökad kvalitet och minskade kostnader. För att kunskapsspridningen ska fungera bra i distansutbildningen behövs att IT- systemet, som ska fungera som stöd till att kommunikationen mellan de olika aktörerna, fungerar effektivt. I denna uppsats analyserar vi hur de IT-stöd, som används, fungerar som kommunikationsverktyg vid kunskapsspridning. Hur uppfattar användarna att det IT-system, som de använder i sin distansundervisning, hjälper dem i kommunikation med varandra och hur det fungerar som hjälpmedel vid kunskapsspridningen. Syftet med vår uppsats är att väcka uppmärksamhet om hur IT fungerar som stöd i distansutbildningen. För att få reda på hur IT-stöd fungerar har vi gjort en empirisk undersökning där vi har använt oss av enkäter och intervjuer för att hitta relevant information. Resultatet visar att det finns brister i kommunikationen mellan de olika aktörerna men att det inte beror helt på tekniken utan att det också finns andra faktorer som påverkar det.

Författare

Biljana Jonikic Liridona Ferizi

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för informatik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..