Sök:

Hur nyheter blir underhållning

en studie som undersöker hur amerikanska CNN använder dramaturgi i tre olika nyhetssändningar och hur det påverkar dess diskurser


I dagens massmedielandskap ökar ständigt konkurrensen för de redan etablerade nyhetsmedierna från nyuppkomna nyhetskanaler och Internets framfart. Det leder till att nyhetsmedier dramatiserar sina nyheter för att underhålla och engagera sin publik i syfte att stå sig i denna konkurrens. I praktiken innebär det att få tittarna att inte byta kanal eller gå in på en konkurrents hemsida. Konsekvenserna av att redigera nyheter så att de blir ?underhållning? är att det kan påverka nyheternas trovärdighet och i förlängningen påverka tittarens ideologiska åsikter och värderingar med en förvrängd verklighet. Syftet med denna studie är att undersöka hur dramaturgin i tre olika nyhetsrapporteringar från CNN påverkar formandet av diskurserna som råder. För att detta ska vara möjligt har materialet analyserats utifrån både en dramaturgisk analys och en kritisk diskursanalys.Resultatet visar att formandet av diskurserna i de tre nyheterna från CNN på olika plan framträder direkt genom dramaturgin. I vissa fall späs en diskurs på av dramaturgin och ibland framställer dramaturgin helt en diskurs. Det visar på att dramatisering i dessa tre fall har en direkt inverkan på formandet av vilka diskurser som framträder.

Författare

Malin Frieberg Adam Östberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..