Sök:

Genuspedagogik i media- ett diskursivt slagfält

En diskursanalys av den svenska dags- och kvällspressens framställning av genuspedagogik.


Denna studie syftar till att studera hur genuspedagogik framställs i den svenska dags- och kvällspressen under åren 2012-2013.  Jag har använt mig av kvalitativ textanalytisk metod och har utifrån en diskursanalytisk ansats analyserat tio artiklar som på olika sätt förhåller sig till genuspedagogik i förskolan. Artiklarna är publicerade av de fyra upplagemässigt största dags-och kväll tidningarna i Sverige dvs. Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. I resultatet framträder två distinkta diskurser om genuspedagogik i förskolorna: I artiklarna skrivs det om genuspedagogik som att pedagogiken ?går emot? biologi/natur men även att genuspedagogiken är en demokratisk rättighet. De hinder som lyfts fram om genuspedagogik är att pedagogiken är en könsneutralisering av barnet, att genuspedagogiken endast är uppbyggd av en ?ideologi? och att det är ett experimenterande med barnet i förskolan som vissa genuspedagoger ägnar sig åt. De kritiska rösterna menar att genuspedagogik sägs syfta till att ge barn fler möjligheter men den handlar enligt kritikerna om det motsatta - att ta ifrån barnet möjligheter i verksamheten och behandla alla barnen i förskolan lika. I motsatts till denna beskrivning av genuspedagogiken som hindrande för barn så har positiva beskrivningar i termer av möjligheter också framkommit i denna studie. Dessa skriver om att genuspedagogiken syftar till att behandla alla barn utifrån den unika individ som hen är. Genuspedagogiken lyfts fram som en demokratisk rättighet och som en del av förskolans men också samhällets jämställdhetsarbete.   

Författare

Anna Hansson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..