Gå ut för att lära in-en fallstudie om pedagogers inställning till utomhusverksamhet på en traditionell förskola
Abstract
Titel: Gå ut för att lära in - en fallstudie om pedagogers inställning till utomhusverksamhet på
en traditionell förskola
Författare: Angelica Jönsson och Nina Kroll
Syftet med vårt examensarbete är att vi vill studera hur man överlag bedriver
utomhusverksamhet i en traditionell förskola. Vi har fokuserat våra problemformuleringar
kring hur pedagogerna använder sig av utemiljön och vad som spelar in för att det ska
bedrivas en planerad pedagogisk verksamhet som vi här kommer att kalla utomhusped. Vi vill
också se vilka tankar och föreställningar pedagogerna har kring att bedriva
utomhuspedagogik.
Vi har valt att använda oss av enkät och intervju. För den generella bilden av förskolans
uteverksamhet delades enkäten ut till samtliga pedagoger på den utvalda förskolan. Därefter
utformades intervjufrågor baserade på enkätsvaren. Vi valde att endast intervjua de pedagoger
som arbetar på syskonavdelningarna eftersom de ansvarar för den största delen av den
planerade uteverksamheten. Vi ville kunna gå djupare in på vilka syften pedagogerna har med
uteverksamhet.
Resultatet av undersökningen visar att den planerade pedagogiska verksamheten främst är
förlagd inomhus och att utemiljön används flitigt men då främst till fri lek. De viktigaste
avgörande faktorerna för uteverksamhet är enligt pedagogerna barn/pedagog antal samt
väderförhållanden.
Nyckelord: fallstudie, förskola, utebildning, utomhuspedagogik, utomhusverksamhet