Fyra bankchefers uppfattning av internrevision jämfört med IIA
s definition
Då internrevision utförs finns det tre deltagande parter, beställaren, den
som utför tjänsten och mottagaren. Syftet med den här uppsatsen är att
kartlägga och analysera om intrycket av internrevision för de som är
mottagare stämmer överens med den nya definitionen av internrevision. För
att besvara syftet har fyra olika aktörer intervjuats. Personliga
intervjuer har genomförts med bankcheferna på de fyra storbankerna i Luleå:
Handelbanken, Nordea, Skandinaviska Enskilda Banken och Swedbank.
Resultaten som framkom av studien visar att de aktörer som intervjuats
upplever internrevision väl överrensstämma med den nya definition som
Institute of Internal Auditors antog 1999. De upplever att de syften och
förhållningssätt som är uppställda i definitionen uppfylls på ett
tillfredställande sätt.
Endast den konsulterande delen som vissa av aktörerna anser kunna
förbättras och utvecklas ännu mer. En annan slutsats som följer av denna
studie är att den kontrollerande delen finns kvar inom internrevision.
Däremot har internrevision bytt förklädnad och upplevs idag inte av
aktörerna som en kontrollerande och bestraffande funktion inom
organisationen som den gjorde tidigare. Den kontrollerande delen av
internrevision upplevs faktiskt som något positivt och i sin tur
värdeskapande både för organisationen och för mottagaren.