Sök:

Fyra bankchefers uppfattning av internrevision jämfört med IIA

s definition


Då internrevision utförs finns det tre deltagande parter, beställaren, den som utför tjänsten och mottagaren. Syftet med den här uppsatsen är att kartlägga och analysera om intrycket av internrevision för de som är mottagare stämmer överens med den nya definitionen av internrevision. För att besvara syftet har fyra olika aktörer intervjuats. Personliga intervjuer har genomförts med bankcheferna på de fyra storbankerna i Luleå: Handelbanken, Nordea, Skandinaviska Enskilda Banken och Swedbank. Resultaten som framkom av studien visar att de aktörer som intervjuats upplever internrevision väl överrensstämma med den nya definition som Institute of Internal Auditors antog 1999. De upplever att de syften och förhållningssätt som är uppställda i definitionen uppfylls på ett tillfredställande sätt. Endast den konsulterande delen som vissa av aktörerna anser kunna förbättras och utvecklas ännu mer. En annan slutsats som följer av denna studie är att den kontrollerande delen finns kvar inom internrevision. Däremot har internrevision bytt förklädnad och upplevs idag inte av aktörerna som en kontrollerande och bestraffande funktion inom organisationen som den gjorde tidigare. Den kontrollerande delen av internrevision upplevs faktiskt som något positivt och i sin tur värdeskapande både för organisationen och för mottagaren.

Författare

Jacob Enersen Björn Nyström

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..