Förskolans fysiska miljö och leksaksutbud
Vilken betydelse har det för pojkars och flickors skapande av könsidentitet
Studiens syfte var att studera förskolors fysiska miljö ur ett genusperspektiv med fokus på rummens utformning och på leksakerna de innehåller. Vilken roll spelar den fysiska miljön i att forma barns konstruktion av genus? För att få svar på detta utfördes observationer på fem förskoleavdelningar samt fem intervjuer av förskolepersonal. I observationerna kartlades rummets fysiska drag och de leksaker rummen innehöll. För att få en inblick i förskolepersonalens tankar kring den fysiska miljöns betydelse för barns konstruktion av genus utfördes intervjuer. Insamlad data bearbetades och kategoriserades in i tre huvudkategorier. Resultatet visade att alla intervjuade sa sig arbeta genusmedvetet men att det inte alltid avspeglades i den fysiska miljön och valet av leksaker. Undersökningens slutsats var att trots att Lpfö 98 förespråkar en jämställd förskola så sågs att detta inte var fallet fullt ut. Pojkar tenderar att få större utrymme och fler leksaker som är avsedda för deras lek samtidigt som de stärker de traditionella könsrollerna.