Sök:

Föräldrainflytande i förskola och förskoleklass

en studie om pedagogers och föräldrars uppfattningar om föräldrainflytande


Föräldrainflytande i förskola och förskoleklass är en viktig del i pedagogers och föräldrars vardag. Det står uttryckligen i läroplanerna att förskola och skola skall samarbeta med föräldrarna på ett sätt som utvecklar innehållet i verksamheten. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur pedagogers och föräldrars uppfattning av föräldrainflytande ser ut. Problemformuleringen grundar sig på frågorna: Vad vill föräldrar ha inflytande över i förskola och förskoleklass? I vilken utsträckning ges det möjlighet till inflytande för föräldrar? Hur bemöts föräldrars tankar och åsikter? Undersökningen är genomförd enligt kvalitativa metoder så som intervjuer och enkäter med utrymme för kommentarer och omfattar en förskola samt en förskoleklass.Resultatet av undersökningen visar att föräldrar och pedagoger är väl medvetna om att det skall finnas föräldrainflytande men inte vad de kan ha inflytande över. Föräldrarnas möjligheter till inflytande är enligt undersökningen stor men eftersom det finns olika uppfattningar om hur föräldrainflytande skall gå till fungerar inflytandet inte så som det är tänkt. Kommunikation och engagemang är viktiga hörnstenar för att ett inflytande ska kunna ske. Både föräldrar och pedagoger efterfrågar enligt undersökningen konkreta metoder för att göra föräldrainflytande till en naturlig del i verksamheten.

Författare

Louise Karlsson Erica Frohlund

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Institutionen för pedagogik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..