Sök:

"Följ oss på Facebook"

- En kvantitativ studie om företags erfarenheter av närvaron på Facebook


Företags närvaro på Facebook har under de senaste åren ökat kraftigt. En uppfattning är attföretag, stora som små, har etablerat sig på Facebook för att vara ?rätt i tiden?. Detta skapar funderingar kring vilka anledningar som ligger till grund för närvaron och om företagen upplever den gynnsam. Denna studie syftar till att undersöka vilka erfarenheter företag har fått av närvaron på Facebook. Studien syftar även till att se vilka samband som finns mellan företags bakgrund och deras erfarenheter. Denna studie grundar sig i ett nyinstitutionellt perspektiv som förklarar hur organisationer genom olika anpassningsstrategier likriktar sig till sin omgivning för att uppnå legitimitet. Ett kvantitativt tillvägagångssätt har använts där en webbenkät skickades ut till 350 företag närvarande på Facebook. Företagens bakgrund undersöktes genom frågor gällande deras storlek, antal år på Facebook samt främsta anledning till närvaron på Facebook. Företagen besvarade därefter frågor gällande erfarenheter inom fyra olika områden; kundkontakt, intern påverkan, marknadsföring och varumärkesbyggande samt upplevda resultat. Resultaten visar att den främsta anledningen till närvaron på Facebook var att stärka varumärket. De företag som gick med av denna anledning upplever goda erfarenheter av kundkontakt och goda resultat. De företag som däremot etablerat sig på grund av förväntan från omgivningen upplever sämre erfarenheter gällande kundkontakt samt även av marknadsföring och varumärkesbyggande. Det kan förklaras av att de etablerade sig för att anpassa sig efter omgivningen, utan mål och strategier för närvaron. Många företag etablerade sig på Facebook under samma tidsperiod, vilket kan ses som en anpassningsstrategi för att uppnå legitimitet. Resultaten visar också att ju större företagen är desto bättre erfarenheter avkundkontakt och resultat har de. Företagen påverkas även mer internt av närvaron påFacebook ju större de är. Företagens erfarenheter av intern påverkan visar tendenser på att löskoppling skett, och att företagen därmed till stor del bedriver sin kärnverksamhet åtskild från aktiviteterna som sker på Facebook. Majoriteten av företagen anser att det är gynnsamt att närvara på Facebook.

Författare

Sofia Eriksson Malin Norgren

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..