Sök:

Flickors och pojkars motivation i ämnet idrott och hälsa

En enkätundersökning av gymnasieelevers motivationsfaktorer ur ett genusperspektiv


Syftet med denna studie är att analysera, beskriva och försöka förstå gymnasieelevers motivation i ämnet idrott och hälsa ur ett genusperspektiv. Våra frågeställningar är: Vad är det som motiverar eleverna att delta i idrott och hälsa? Hur skiljer sig motivationen mellan könen? För att uppnå syftet och frågeställningarna använde vi oss av en kvantitativ enkätmetod samt en litteraturstudie med hermeneutisk teori som tolkningsverktyg. Våra enkäter besvarades av gymnasielever i åk 2 i en mellanstor stad i norra Sverige.Resultatet av vår studie där 118 elever deltog, varav 65 flickor och 53 pojkar, visade att eleverna blev motiverade av olika faktorer. Motivationsfaktorerna skiljde sig dels mellan könen men även mellan motiverade och icke motiverade elever. Motivationsfaktorer som flickor i högre grad blev motiverade av i idrottsundervisningen var dans, betyg, att de känner ett måste och att de får dåligt samvete vid ett icke deltagande. Pojkar blev i högre grad motiverade av bollspel, tävling, att få bättre tränad kropp, att få snyggare utseende samt att ett högt betyg i ämnet idrott och hälsa gav hög status. Roligt var den största motivationsfaktorn hos båda könen. Resultatet visade ett samband där motiverade elever och träning på fritiden hörde samman. Kompisar ansågs som en viktig motivationsfaktor för de omotiverade eleverna. Motiverade elever kände att de i större utsträckning fick vara med och bestämma i idrottsundervisningen, än de omotiverade eleverna.

Författare

Anna-Sara Kristoffersson Anna Stiglund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..