Sök:

Faktorer som påverkar sjuksköterskors kommunikation med personer som inte kan kommunicera verbalt

en systematisk litteraturöversikt


På intensivvårdsavdelningar för vuxna och prematura barn runt om i världen vårdas många människor nedsövda, sederade eller av andra orsaker oförmögna att uttrycka sina behov via verbal kommunikation. I dessa specifika fall måste sjuksköterskan finna andra sätt att kommunicera med patienterna, oavsett ålder och sjukdomstillstånd. Syftet med litteraturöversikten var att beskriva vilka faktorer som hämmade eller stimulerade kommunikationen med patienter som inte kunde kommunicera verbalt. Studien genomfördes med en metod för systematiska litteraturöversikter och med en deduktiv ansats utifrån förutbestämda frågeställningar. Frågeställningarna fokuserar på kommunikation med prematura barn och sederade/intuberade vuxna samt likheter och skillnader mellan de båda grupperna. Analysen genomfördes med en kvalitativ manifest innehållsanalys. Resultatet visade att faktorer som stimulerade kommunikationen med både prematura barn och vuxna patienter var sjuksköterskans erfarenhet/god utbildning och närvaro av anhörig/student. Hämmande faktorer för kommunikation var för båda grupperna tidsbrist och medicinteknisk utrustning/teknisk miljö. Skillnader mellan grupperna var att i studier med fokus på vuxna angavs sjuksköterskans frustration och osäkerhet kring vad patienten förstår som hämmande faktorer, något som inte angavs i studierna med de prematura barnen. Där angavs istället brist på delaktighet som den tredje hämmande faktorn, utöver de ovan nämnda. Bland faktorer som istället stimulerade kommunikationen var skillnaden att bland de vuxna angavs fysisk omvårdnad som en stimulerande faktor, medan empati/människosyn, delaktighet och informationsöverföring ansågs vara stimulerande för kommunikationen med prematura barn. Trots att litteraturöversikten omfattar två ytterligheter av patientkategorier fanns det flera likheter mellan grupperna, både i faktorer som hämmar och som stimulerar kommunikation. En slutsats är att det är viktigt kompensera för den hämmande effekt som den tekniska miljön på en intensivvårdsavdelning har på kommunikationen mellan sjuksköterska och patient samt att utveckla utbildning av personalen i förhållningssätt som kan stimulera kommunikation.Nyckelord: kommunikation, sjuksköterska, kvalitativ ansats, prematura barn, intensivvård, medvetslösa patienter, litteraturstudie

Författare

Catarina Boqvist Magnus Nyström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..