Sök:

Faktorer i skolan som stressar gymnasieelever

en enkätstudie
av gymnasieelever i årskurs tre


Studiens syfte var att beskriva och analysera hur faktorer i skolan stressar tjejer och killar i årskurs tre på gymnasiet. En kvantitativ studie utfördes. Resultatet av studien visade att tjejerna känner sig mer stressade än killarna, att lektionerna i stort upplevs som bra men att de inte är varierande i sitt upplägg. Studien visade att eleverna upplevde stress av att det är för mycket prov och inlämningsuppgifter som kommer samtidigt, samt att rasterna är för korta. Kritik framkom på att lärare samarbetar mindre bra. Eleverna uttryckte inte oro över miljön men ändå upplevdes inte skolan som en trygg och skön plats att komma till för killarna medan tjejerna tyckte det i större utsträckning. Slutsatsen jag drog av studien är att tjejer upplever skolarbetet mer stressande än killarna och att ett bättre samarbete mellan lärare är önskvärd för att minska stresskänslor hos eleverna. Bakgrundsartiklarna var mer alarmerande och oroväckande än vad resultatet av denna studie visade.

Författare

Marianne Salomonsson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..