Sök:

Faciliteter, Transporter eller Attraktioner?

En kvalitativ studie gällande viktiga resurser på en MICE-destination


Affärsresandet och mässor har funnits i alla tider, den första världsutställningen genomfördes redan år 1851. MICE-industrin (Meetings, incentive, conference och exhibition) utbreder sig allt mer över hela världen. Detta har resulterat i utvecklingen av allt fler anläggningar och diverse resurser. En oro har på senare tid uppkommit gällande om expansionen kommer att skapa en mättnad av marknaden. Vilka resurser krävs egentligen för att en destination ska vara intressant för MICE-evenemang? Denna studie avser att undersöka detta genom kvalitativa intervjuer med verksamma eventföretag inom MICE-industrin för att sedan sätta det empiriska materialet mot tidigare framforskad information kring detta. För studien genomfördes sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med eventföretag stationerade i Sverige. Informanter från de sex företagen intervjuades kring företagens tillvägagångssätt vid arrangerandet av ett MICE-evenemang samt vilka resurser de ser som av störst vikt på en destination anpassad för MICE.  Resultatet visade att de flesta resurser för sig inte är av stor vikt då olika typer av evenemang kräver olika typer av resurser. Det framkom av informanterna vissa resurser som gavs större vikt än andra såsom transporter, samarbeten och kreativitet. En slutsats drogs kring att de destinationer som i framtiden kommer vara de mest framgångsrika inom MICE-industrin är de som på ett kreativt sätt får ut sina unika kvaliteter på marknaden.

Författare

Emelie Berglund Lisbeth Liao

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..