Sök:

Erfarenheter och uppfattningar vid övergång till- samt de första åren av daglig verksamhet utifrån unga vuxna med funktionsnedsättning

En kvalitativ studie om bemötande och delaktighet


Introduktion: Personer med funktionsnedsättning betraktas ofta som vård och omsorgstagare och inte som medborgare med samma rättigheter som alla andra. Bemötandet mot personer med funktionsnedsättning beskrivs ofta vara bristfälligt och de tillfrågas sällan om vad de själva vill. Att ha ett arbete är en viktig del av livet och för personer som på grund av funktionsnedsättning ej klarar av arbete inom den öppna arbetsmarknaden, finns daglig verksamhet. Syfte: Att beskriva unga vuxna personer med lindrig intellektuell funktionsnedsättnings erfarenheter och uppfattningar om bemötande och delaktighet, när det gäller övergång till samt första åren av daglig verksamhet. Metod: Data samlades in utifrån intervjuer med 14 personer med lindrig intellektuell funktionsnedsättning mellan 21 och 23 år och som befann sig inom olika typer av daglig verksamhet. Kvalitativ innehållsanalys användes för att analysera data. Resultat: Deltagarnas erfarenheter och uppfattningar om bemötande visade sig innehålla både bra och mindre bra aspekter. Delaktighet önskas men förutsättningarna är få. Den psykosociala arbetsmiljön framkom som betydelsefull för upplevelsen av sin dagliga verksamhet. I studien framkom också en oro inför framtiden hos flertalet deltagare. Konklusion: Deltagarna i denna studie uppgav att de vill bli lyssnade på utifrån den vuxna människan som de är. De vill bli bemötta och accepterade utifrån sin person och inte utifrån sin funktionsnedsättning. De vill vara delaktiga och behöver en tillåtande miljö för att få den möjligheten. Det framkommer att personer med intellektuella funktionsnedsättningar har begränsade utvecklingsmöjligheter.

Författare

Sofie Byhlin

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för medicin och hälsaHälsouniversitetet

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..