Sök:

Energieffektivisering och beslutsfattande inom fastighetsbranschen

En studie av hur ett energibolag kan bistå fastighetsägare


I Sverige står byggnader för nästan 40 procent av den totala energiförbrukningen och energibesparingspotentialen är enorm. Samtidigt dyker det upp mängder med aktörer som vill hjälpa fastighetsägare att energieffektivisera och allt fler energitjänster introduceras till marknaden. Möjligheterna för ett samarbete mellan fastighetsbolag och företag som erbjuder energitjänster har aldrig varit större, och en av dessa aktörer är energibolagen. Konkurrensen är dock hård och för att säkerställa sin konkurrenskraft på marknaden krävs effektiva samarbeten, där kundnöjdhet är i fokus, vilket i sin tur ökar behovet av kundkännedom hos energibolagen.Syftet med denna studie är att hjälpa energibolaget Elkraft Sverige att förstå olika fastighetsbolags energisituation och behov av energitjänster, samt rekommendera hur de bör utveckla sitt energitjänsteerbjudande för att kunna bistå dessa kunder på bästa sätt i framtiden.Detta gjordes genom att olika typer av svenska fastighetsbolag kartlades och analyserades med avseende på deras energisituation, beslutsfattande gällande energifrågor samt behov av energitjänster. För att samla in data genomfördes först en litteraturstudie, sedan semi-strukturerade intervjuer med högt uppsatta beslutsfattare samt en enkätundersökning.Slutsatsen blev att Elkraft Sverige bör finslipa sina befintliga energitjänster och komplettera sitt begränsade erbjudande genom att ingå externa allianser med kompetenta aktörer. Intresset för energitjänster kommer att öka i framtiden och för att säkerställa att energitjänstekoncepten är väletablerade när efterfrågan kommer, måste Elkraft Sverige agera proaktivt börja spetsa till dem redan nu. Fokus bör ligga på att ta fram en bra energianalysmodell, som aktivt utvärderas genom att man jobbar med feedback från kunder som nyttjar energitjänsten. Vidare bör Elkraft Sverige anamma rollen som en trygg, rådgivande aktör, och fokus måste ligga på kundnöjdhet, inte bara levererad energi. Genom att satsa på energitjänster kan företaget nämligen stärka sina kundrelationer, vilket är ett sätt att säkerställa framtida leveranser. Elkraft Sverige bör dessutom se till att personalstyrkan är kompetent och har relevanta utbildningar i bagaget. Detta i kombination med att de anställda på företaget är lyhörda, och känner av vilket individuellt behov kunden har, är extremt viktigt på en så pass konkurrensutsatt marknad som energitjänstemarknaden. Förtroende är nämligen oerhört viktigt och energibolag rankas ofta negativt på trovärdighetsskalan. Sist men inte minst är det viktigt att Elkraft Sverige fortsätter vara uppmärksamma på de trender och förändringar som sker på energitjänstemarknaden.

Författare

Therese Camaj Ericson

Lärosäte och institution

KTH/Tillämpad termodynamik och kylteknik

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..