Sök:

Efter anstalt och behandlingshem

nysocialiseringsprocess och samverkan


Detta är en kvalitativ studie som fokuserar på nysocialiseringsprocessen, det vill säga proces-sen som en individ genomgår efter placering på anstalt eller behandlingshem. Målsättningen med nysocialiseringsprocessen är att individen ska bli anpassad och kunna fungera i samhället, med andra ord att de inte återfaller i brott eller missbruk. Syftet med studien är att beskriva hur samverkan från omgivningen kan påverka en individs nysocialiseringsprocess. Begrepp som genomsyrar uppsatsen är Robert Mertons anpassningsstrategier och olika organisations- och samverkansteorier samt Travid Hirshis motivationsfaktorer i form av sociala band (anknytning, åtagande, delaktighet, övertygelse). Studien baseras på elva intervjuer med re-presentanter från myndigheter i en kommun i Västerbottens län. Resultatet visar att det finns en likhet mellan vad som är viktigt för en individ i nysocialise-ringsprocessen och vad som är viktigt för att kunna ha en god samverkan mellan myndigheter. De tre ord som är viktiga när det gäller både nysocialiseringsprocessen men även samverkan är tillit, förståelse och motivation. Individen måste ha en tillit till sig själv och andra i omgiv-ningen, förståelse för de hjälpande myndigheternas begränsningar och krav samt en motivation att fortsätta försöka nå ett anpassat liv trots att det kan ta lång tid och finnas hinder efter vägen. Personer som arbetar med myndighetsutövande måste ha tillit till sin egen organisa-tionsförmåga men även till andra personer på andra myndigheter som de samverkar med. De bör ha en förståelse för andra myndigheters regelverk och för individens bakgrund samt att de som arbetar måste vara motiverade att genomföra en samverkan. Enligt informanterna i denna studie är hur och varför viktigare än att. Med detta menas att det inte går att samverka bara för sakens skull, det måste kartläggas från alla inblandade hur samverkan ska genomföras för att alla ska dra nytta av den samt varför samverkan är nödvändig.

Författare

Sofie Lindgren

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..