Sök:

"Du kan inte bestämma vilken färg jag ska ha"

Fyra förskolebarns subjektsskapande i egeninitierade bildprocesser


I vår studie utgår vi ifrån ett feministiskt poststrukturalistiskt perspektiv för att utforska en grupp förskolebarns subjektsskapande ? hur de positionerar sig och positioneras ? i deras egeninitierade bildskapandeprocesser. Vi undersöker vilka förutsättningar för barnens subjektsskapande som skapas och omskapas i dessa processer med utgångspunkt i feministiskt poststrukturalistiska förståelser av begreppen makt, diskurs och kön.Studien har en kvalitativ ansats och vi har använt oss av videoobservationer som forskningsmetod under insamlandet av våra data. Under två dagar filmade vi en grupp med sammanlagt fyra flickor på en förskola då de skapade med lera och tecknade. Vi har i bearbetningen av våra data genomfört multipla läsningar av vårt filmmaterial och analyserat vårt resultat med utgångspunkt i feministiskt poststrukturalistisk teoribildning för att synliggöra variationer i barnens subjektsskapande och öppna upp för flera olika tolkningsmöjligheter.Analysen av vårt resultat visar enligt vår tolkning på att barnen blir till multipla subjekt med olika positionsmöjligheter som varierar både inom och emellan de filmade situationerna. Vi har tolkat det som att barnens subjektsskapande blir beroende av såväl diskurs och diskursiva maktförhållanden som av miljö och material. Vidare har vi analyserat hur barnen själva samt vår egen (forskande) närvaro som vuxna kan ha påverkat barnens förutsättningar att bli till på olika sätt. Barnens agerande vid ler- och ritbordet karaktäriseras av processer av tillblivelse ? barnen skapas på olika sätt och är samtidigt med och skapar en lokal diskursiv praktik med varierande möjlighetsvillkor. Denna lokala diskurs existerar samtidigt som flera andra diskurser, bland annat den utvecklingspsykologiska diskurs som på många sätt dominerar i den svenska förskolekontexten. De föreställningar och betydelser som dessa diskurser vilar på och förmedlar talar om för barnen hur de kan/bör vara i förhållande till aspekter av över- och underordning, kön etc. Vi vill visa på hur barnen i vår studie, mer eller mindre reflexivt, blir medkonstruktörer av diskursernas dominerande och normerande föreställningar, men vi vill även visa på barnens agentskap, dvs. deras möjlighet att göra motstånd mot dessa.

Författare

Signe Borén Natalie Grundin

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..