Sök:

Det är roligt att få bestämma

en studie av elevinflytandets effekter på engagemanget


Denna studie behandlar elevinflytandets effekter på engagemanget. Undersökningen genomfördes under ett projekt där två gymnasieklasser fick delta i en inflytelserik arbetsform. Under projektet fick eleverna inflytande över planering, målsättning, arbetssätt och innehåll. Genom enkäter, intervjuer och observationer undersöktes hur elevernas engagemang påverkades. Observationerna undersökte elevernas beteende under projektet. I intervjuerna fick åtta elever berätta om hur de upplevt arbetssättet och sitt engagemang. Dessa två kvalitativa metoder kompletterades med en enkät där eleverna fick skatta på en skala hur deras engagemang påverkats under projektet. Frågorna behandlade både det elevinflytande eleverna upplevt under projektet och deras inställning till ett framtida elevinflytande. Resultaten visar att eleverna var betydligt mer positivt ställda i enkätundersökningen än intervjuerna, som gav en mer nyanserad bild. Observationerna visade att elevernas engagemang varierade mellan både elever och mellan lektioner under projektet. Med få undantag visade undersökningen att majoriteten av eleverna ansåg att ett ökat elevinflytande skulle ha positiva effekter på deras engagemang.

Författare

Pernilla Fredriksson Rebecca Wahlström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..