Den sociala ansatsen vid urval och rekrytering
en studie vid 13 privata företag i Luleå och Piteå
RekryteringUrvalDen sociala ansatsenDen
standardiserade ansatsenRealistic job previewDet
psykologiska kontraktet
Mycken tid och energi bör läggas på personalrekrytering då de anställda är
företagets viktigaste tillgång. En lyckad rekrytering leder till en ny
medarbetare som tillför både den kompetens företaget söker samt nya idéer
och erfarenheter medan en misslyckad blir en stor utgift för företaget.
Föreliggande arbete handlar om personalrekrytering och den teoretiska
bakgrunden utgörs av den sociala ansatsen där även realistic job preview
och det psykologiska kontraktet ingår (Bolander, 2002). Syftet är att
studera den sociala ansatsen vid urval och rekrytering i privata företag.
För att besvara syftet har frågeställningar som rör den sociala ansatsen,
realistic job preview och det psykologiska kontraktet utformats och
semistrukturerade intervjuer har genomförts med rekryteringsansvariga på 13
privata företag i Luleå och Piteå. Slutsatsen som kan dras är att företagen
använder delar av den sociala ansatsen som ett komplement till de
rekryteringssteg som vanligtvis används, den så kallade standardiserade
ansatsen. Den sociala ansatsen kommer främst till uttryck när det gäller
bedömningen av den sökande.