Den elektroniska dialogens möjligheter i den lärande organisationen - betydelsen av social interaktion i dialogen
FöretagsekonomiBusiness administration - organizationLärande organisationerKommunikationElektronisk kommunikationSocialt samspelDialog
Problem: Vi anser att socialt samspel och en dialog krävs för att ett
formulering organisatoriskt lärande ska ske. Idag blir organisationer allt mer
distanserade och kommunikationen sker mer och mer elektroniskt. Tekniken för
detta finns men hur arbetar medarbetarna i organisationerna med tekniken för
att säkerställa lärandet?
Syfte: Med denna uppsats vill vi bidra till andra människors lärande så väl som
till vårt eget lärande. Vi vill skapa förståelse för elektroniska
kommunikationsmedel i lärande organisationer.
Metod: Som metod för insamling av vårt empiriska material har vi valt att först
göra en förstudie där utvalda organisationer har svarat på ett formulär på
Internet. Vi har vidare i en andra fas gjort djupare intervjuer med anställda
som använder sig av elektronisk kommunikation. Även våra egna erfarenheter
finns med som empiri.
Slutsats: Vi menar att elektronisk kommunikation kan bidra till social
interaktion och den dialog som krävs i en lärande organisation. Vi menar dock
att det är viktigt att de fysiska mötena, som organisationerna har idag, inte
försvinner helt utan finns kvar för att bygga upp förtroende samt att bekräfta
de roller som medarbetarna
har. För att elektronisk kommunikation ska fungera i en lärande organisation,
krävs även ett gemensamt språk bland medarbetarna.