Sök:

Dans i skolan

lärares syn på dans som kunskapsämne


Syftet med undersökningen är att öka förståelsen för vilken syn lärare har på dans som kunskapsämne i grundskolan. Bakgrunden beskriver dans i skolans historia och belyser dansen genom olika aspekter. Litteraturen behandlar de olika aspekter vi tar upp och verifierar dess betydelse för barns utveckling. Vidare beskrivs i bakgrunden vad tidigare undersökningar åskådliggjort och redovisar hur dansen bemötts av lärare, elever, rektorer och föräldrar till eleverna. Undersökningen har genomförts i form av enkätintervju och undersökningspersonerna består av klasslärare med erfarenhet av dans i skolan. Kommunen vi begränsat oss till har en lång tradition av dans i skolan. Majoriteten av lärarna har en positiv attityd till dansen och deras utförliga och genomtänkta motiveringar tyder på att de är insatta i ämnet. Undersökningspersonernas svar visar att de inte var överens om att dans bör vara ett obligatoriskt ämne i skolan utan ett fåtal menar att det kan ingå i ämnet idrott och hälsa. Samtliga anser att dans har betydelse för elevernas utveckling. För att få vidare kunskap kring synen på dans anser vi att ytterligare undersökningar med en breddning av undersökningspersoner och kommuner är av interesse.

Författare

Helena Ivarsson Signe Lundström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..