?DET ÄR JU FAKTISKT ETT STORT PROBLEM PÅ FÖRSKOLOR OCKSÅ? - Pedagogers uppfattningar, upplevelser och beskrivningar av mobbning
BAKGRUND: Mobbning är ett uppmärksammat problem i samhället. I bakgrundenbeskrivs en begreppsförklaring av mobbning, styrdokument och lagar. I forskning ommobbning beskrivs litteratur som kan relateras till syftet och handlar bland annat om attmobbning är något som förekommer i förskolan. Samspelsteorin och den sociokulturellateorin redogörs i den teoretiska utgångspunkten.SYFTE: Syftet med undersökningen är att ta reda på hur pedagoger i förskolan uppfattarbegreppet mobbning och att ta reda på hur förskolepedagoger upplever att mobbning visarsig samt deras upplevelser av mobbning i förskolan. Undersökningens syfte är även att tareda på hur pedagoger i förskolan beskriver förebyggande arbete och om de anser attmobbning för med sig några konsekvenser.METOD: Undersökningen bygger på kvalitativ metod och fenomenografisk ansats.Fenomenografisk ansats handlar om att ta reda på människors uppfattningar om ettfenomen. Redskapet fenomenografisk intervju har använts till undersökningens niointervjuer med pedagoger i förskolan.RESULTAT: Resultatet visar att pedagoger uppfattar mobbning som en förnedrandebehandling som sker vid upprepade tillfällen. Det framgår även att mobbning kan ske påolika sätt, att mobbning förekommer eller inte förekommer i förskolan och att det finnsolika orsaker till förekomsten. Förebyggande arbete mot mobbning beskrivs i resultatetsom något som kan utövas på flera sätt. Resultatet visar även att mobbning kan gekonsekvenser, både allmänna konsekvenser samt konsekvenser för lärande och utveckling.