Buller i byn - En studie om detaljplanering i bullerutsatta områden intill järnvägsstationer
Fysisk planeringSpatial planning - local planningSpatial planning - communicationsSpatial planning - housingBullerDetaljplaneringMiljöparadigmPlanparadigm
Sveriges demografiska utveckling visar att fler och fler bor i tätorter
samtidigt som resandet ökar. Det skapar efterfrågan på bostäder i tätorter med
god tillgång till kommunikationer. Boende nära kollektivtrafiknoder ger god
tillgång till transporter samt möjlighet för god service, men en av dess
baksidor är buller.
Bostäder i tätorter planeras genom detaljplaner. Kommunen är ansvarig för
planeringen samt att ta andra aktörers åsikter i beaktning. Uppsatsen studerar
synpunkter från detaljplaneprocessen gällande buller från länsstyrelsen,
Trafikverket och kommunala nämnder. Länsstyrelsen har ansvar att granska
kommunernas planer utifrån bland annat planens hälsopåverkan. Trafikverket är
ansvarig för de statliga vägarna och järnvägen, och därigenom för det buller
dessa alstrar.
Uppsatsens teoretiska utgångspunkt tas i de två tankemönster Emmelin och Lerman
anser är aktuella för planering av mark och miljö, miljöparadigmet och
planparadigmet. Tre detaljplaneprocesser studeras i uppsatsens fallstudiedel
och analyseras utifrån den teoretiska utgångspunkten.
En detaljplan med bostäder vid järnvägsstation studeras i tre utvalda städer,
Lund, Malmö och Växjö. Alla kommuner har en vision att bygga bostäder med god
tillgänglighet i centrala delar. Planeringen grundas på avvägning mellan olika
intressen. Synpunkter från de studerade aktörerna gäller främst
bullerutredningar och riktvärden. Inga riktvärden är lagstadgade men de används
i planeringspraxis. Boverkets Allmänna råd 2008:1 är central i de studerade
städernas planering av bostäder i bullrig miljö. Skilda åsikter finns mellan
statliga myndigheter gällande riktvärden och bullerberäkningar. Exempel på
detta är skillnaden mellan Naturvårdsverket och Boverket gällande
bullerberäkning vid uteplats. Studie av detaljplaneprocessen utifrån den
teoretiska utgångspunkten visar på en spänning mellan planparadigmet och
miljöparadigmet gällande buller. Skilda åsikter finns kring hur ett legitimt
beslut tas samt hur ?bokstavligt? riktvärdena ska tolkas.
Förslag på ändringar i plan- och bygglagen samt miljöbalken avser att skapa en
mer sammanhållen prövning av buller. Emmelin och Lermans prognos över miljö-
och planparadigmet utveckling är att miljöparadigmet kommer blir allt starkare
och sätta gränser inom vilka planering får ske. Lagförslaget kring buller kan
vara en del i miljöparadigmets gränssättande för planeringen.