Boktrailern
varför marknadsföra text med ljud och bild?
Book trailersBook videosBooksMarketingOnline marketingReluctant readersYoung adultsYA booksReadingLiteracyCover designAudiencePublishersPublishingAuthorsFantasyBoktrailersBöckerMarknadsföringMarknadsföring onlineMotvilliga läsareUnga vuxnaUngdomarUngdomsböckerLäsandeLäsförmågorOmslagsdesignMålgruppFörläggareFörlagUtgivningFörfattareFantasy
Syftet med den här uppsatsen är att introducera boktrailern som fenomen och marknadsföringsmetod. Likheter mellan boktrailern, bokomslaget och filmtrailern undersöks för att ge en bild av hur en "typisk" boktrailer ser ut och vilka funktioner den kan tänkas ha. Uppsatsen utforskar även boktrailerns möjligheter att nå ut till olika målgrupper i olika åldrar, samt pekar på svårigheter med att definiera en målgrupp. Ungdomslitteratur och fantasygenren kopplas samman med boktrailern och exempel ges på hur författare och förlag kan skapa relationer till läsare via Internet. Generella riktlinjer ges för vad som bör tänkas på för att tilltala flest potentiella läsare när en boktrailer används eller utformas. Boktrailerns förmåga att nå ut till unga, motvilliga läsare, som slutat läsa till fördel för bildbaserade berättarformer såsom filmer och datorspel, utforskas. Slutsatsen framhåller fördelarna med att marknadsföra böcker med ljud och bild.