Sök:

Bland vänner och bekanta

En kvalitativ studie av backpackers nätverksbeteenden och sociala kapital


Studien ämnar undersöka huruvida backpackers på Khao San Raod i Bangkok, Thailand, etablerar nya kontakter med andra medresenärer. Syftet är att utifrån begreppet socialt kapital undersöka varför relationer initieras samt varför vissa relationer bibehålls men inte andra efter avslutad resa. Då samhället består av kluster som bildar nätverk utgör varje kontakt en resurs. Hypotesen är således att kontakter etableras eftersom de kan ge tillgång till resurser individen annars inte kommer åt.Uppsatsen har huvudsakligen en kvalitativ, teoriprövande design även om inslag från andra ansatser förekommer. Semi-strukturerade intervjuer har ansetts fördelaktiga som datainsamlingsmetod då deltagarnas egna tillskrivna mening ligger i fokus enligt kvalitativ tradition. Det empiriska materialet ackumulerades i två etapper varav den första på Khao San Road och den andra via e-post två månader efter respektive intervjupersons hemresa.Resultatet visar att kontaktuppgifter utbyts med 30% av alla nya bekantskaper men endast en tredjedel av de etablerade kontakterna förväntas vara fortsatt regelbundna efter hemresa. Det föreslås att relationer etableras på grund av deras positionella tillgångar men mattas av när dessa inte längre anses eftertraktade. Personliga tillgångar visar sig mer beständiga varför relationer med exempelvis emotionellt utbyte, såsom vänskap, har större sannolikhet att bestå över tid. Internetbaserade nätverkstjänster som Facebook underlättar möjligheten att bibehålla kontakter och en klar majoritet av intervjupersonerna menar att de skulle återuppta kontakt med gamla bekantskaper om det uppkom ett syfte. Detta bekräftar teorin om socialt kapital och dess betydelse för etablering av kontakter.

Författare

Kelly Chau

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..