Sök:

"Biologi är äckligt, fysik tråkigt och kemi svårt"

att lära sig naturvetenskap i dagens grund- och gymnasieskola


Utgångspunkten för detta arbete har varit observerade och dokumenterade uttryck för negativa elevattityder till naturvetenskapliga ämnen. En inledande frågeställning har rört hur utbredda sådana attityder är på grundskolan och gymnasieskolan idag. Utöver förekomster av attityder har också undersöks attitydernas påverkan på lärandeprocesser, samt i vad attityderna kan ha sin grund. Arbetet är genomfört i form av en litteraturstudie.Studien visar dels att de negativa attityderna till naturvetenskap är vanliga, dels att sambandet mellan attityd, kunskap och lärande inom det naturvetenskapliga området är komplext. Den abstraktionsnivå som krävs för att lära naturvetenskap är ansträngande och kräver motivation. Detta försätter eleven i ett dilemma: man kan inte förstå naturvetenskapen utan att ha gjort ansträngningen att förstå, men det man ännu inte har förstått kan knappast väcka intresse och därför inte är värt någon ansträngning.Studien visar också att problemen inte är nya, utan redan finns beskrivna i forskningen, men att skolan inte dragit nytta av den kunskap som finns.Konsekvensen av detta arbetes resultat är att metoder för att överföra kunskap från forskarsamhället och att tillämpa pedagogiska teorier i skolans praktik behöver förstärkas. Detta är i första hand en uppgift för lärarhögskolorna och skolornas fortbildning av aktiva lärare.

Författare

Maria Gomez

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Pedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..