Sök:

Bedömningens tillämpning i praktiken

en studie om bedömning och betygssättning i de naturorienterade ämnena

Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur lärare i grundskolan går tillväga vid bedömning och betygssättning av elevers kunskaper i de naturorienterande ämnena, NO. Vi avsåg även att undersöka elevers perspektiv av lärarens bedömning och betygssättning. För att skapa en insikt i denna problematik har vi i huvudsak använt oss av Skolverkets föreskrifter kring ämnet samt aktuell forskning, såsom Selghed (2004, 2006) och Tholin (2006). Studien, som var av kvalitativ art, genomfördes med hjälp av elevenkäter, elevintervjuer och lärarintervjuer. Enkätundersökningen och elevintervjuerna utfördes i tre niondeklasser från tre olika skolor. I enkätundersökningen deltog 41 elever. Elevintervjuerna genomfördes i grupper med totalt 13 elever. Vi intervjuade även sex lärare från dessa tre skolor. Vårt resultat av studien visade på att både lärare och elever ansåg att det skriftliga provet är vanligast förekommande som bedömningsmetod i NO. Eleverna upplevde även att denna typ av strategi för att visa sina kunskaper fungerar bäst, medan lärarna menade att de egentligen får bäst inblick i elevernas kunskaper via muntlig kommunikation i klassrummet. Utifrån denna studie har vår insikt i denna bedömnings- och betygsproblematik fördjupats, då betygen och inte minst bedömningen, har visat sig vara av mycket stor betydelse för elevens lärande och kunskapsutveckling.

Författare

Helena Marttala AnnaKarin Stylbäck

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..