Sök:

Barns inflytande och delaktighet i förskolan ? Barns rättighet och pedagogers ansvar

En kvalitativ studie om pedagogers och barns uppfattningar om barns möjlighet till inflytande och delaktighet


Demokrati, där barns inflytande och delaktighet är en viktig del, genomsyrar läroplanen för förskolan (Lpfö 98). Det finns flera orsaker till att barn ska ges möjlighet till inflytande och delaktighet i förskolan. Den viktigaste anledningen är att det är en mänsklig rättighet, en annan att det krävs att barn redan i förskolan får möta inflytande och delaktighet för att fostras till demokratiska personer. Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger som medvetet säger sig arbeta med barns inflytande och delaktighet i förskolan ser på barns möjligheter att också göra det. Hur väl stämmer pedagogers uppfattningar om barns möjlighet till delaktighet och inflytande överens med barns uppfattningar? För att söka svar på ovanstående har jag intervjuat 2 pedagoger och 4 barn på samma förskoleavdelning. Resultatet och tolkningarna av nämnda intervjupersoners utsagor visar att både pedagoger och barn i studien tycker att det är viktigt att barn i förskolan ges möjlighet till inflytande och delaktighet. Pedagogerna menar att barns inflytande och delaktighet i verksamheten gradvis har ökat sedan starten av det utvecklingsprojekt som pågått i fem år. Barns inflytande och delaktighet på avdelningen kan idag sammanfattas utifrån pedagogernas utsagor vara allt från att välja frukt när det är fruktstund till delaktighet och inflytande i teman och projekt. Pedagogerna uttrycker flera utmaningar med att möjliggöra barns inflytande och delaktighet och menar att det finns mer att göra för att barns inflytande och delaktighet ska genomsyra hela verksamheten. Barnen i studien uttrycker att det är pedagogerna på förskolan som bestämmer, men kan ändå nämna saker som de får bestämma över. Barnen uttrycker också att deras initiativ till saker ofta bejakas av pedagogerna på avdelningen. De uttrycker dock en önskan om ökat inflytande över att få bestämma när och hur länge det ska leka, samt om det ska vara inne eller ute.

Författare

Linnéa Linnros

Lärosäte och institution

Högskolan Dalarna / Institutionen för Humaniora och språk

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..