Sök:

Att se elever i ett sammanhang

att möta, bemöta, förstå och
stödja elever utifrån utvecklingsekologisk teori


Som blivande lärare har jag en målsättning om att kunna se och möta varje elev som en unik människa och förstå hur det är att vara elev. Vad jag vill åstadkomma i denna uppsats, är att hitta ett vetenskapligt förhållningssätt som hjälper mig i mitt förhållningssätt gentemot alla elever. Mitt syfte är att hitta en teori med vars verktyg jag i större utsträckning kan se hela individen i ett sammanhang och genom detta på ett bättre sätt möta, bemöta, förstå och stödja enskilda elever i skolan. Med hjälp av teorins verktyg gör jag en fallstudieanalys för att visa erfarenheternas påverkan på den mänskliga utvecklingen och hur detta i sin tur kan påverka eleven i skolan. Påverkan från skolan går i sin tur tillbaka till individen. Det är som ett ständigt kretslopp utan början eller slut där de negativa effekterna kan förstärkas om inte medvetenheten och förståelsen av dessa sammanhang utvecklas. Analysen visar även hur viktigt det är att skolan har kunskap om barns och ungdomars utveckling och socialisering och vad brister i dessa avseenden kan medföra.

Författare

Susanne Karmefjord

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..