Sök:

Att barn får leka är det viktigaste

En kvalitativ studie om pedagogers och barns reflektioner kring fri lek och lek


Syftet med detta examensarbete är att få en djupare förståelse för den fria lekens roll i förskolans verksamhet och betydelse för barns utveckling genom att lyfta fram och jämföra både barns och pedagogers reflektioner om fri lek och lek. Studien utgår från frågeställningarna: hur resonerar pedagoger i förskolan om barns fria lek samt hur reflekterar barn i förskolan om lek? För att besvara dessa frågeställningar har kvalitativa intervjuer med pedagoger och samtal med barn i förskolan använts som metod. Materialet från studien har sedan analyserats med tidigare forskning om lek för att få en djupare förståelse om lekens betydelse.  Resultatet från studien visar att man kan se både likheter och skillnader i pedagogernas och barnens reflektioner. Samtliga pedagoger och de flesta barnen anser att leken är viktig för barnen av olika anledningar. Pedagogerna anser att den fria leken har betydelse för barns utveckling och lärande, där de framförallt lyfter fram den sociala utvecklingen. Barnen lyfter fram leken som något lustfyllt och de betonar att det är viktigt att leka för att de tycker att det är kul. Studien visar även utifrån tidigare forskning och de intervjuade pedagogerna att pedagogernas förhållningssätt och miljöns utformning har en stor påverkan på barnens fria lek. Denna studie kan bidra till en ökad förståelse och bredare syn på den fria lekens betydelse för barns utveckling och dessutom ge inspiration till att använda leken som ett verktyg i förskolans verksamhet. 

Författare

Anna Karis Linnea Jakobsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..