Sök:

Att Lära Genus?


Syftet med denna undersökning var att se huruvida elever bemöter lärare olika beroende pålärares kön och/eller ålder. Samt hur lärare förmedlar, alternativt öppnar upp för eleverna attlära sig genus i klassrumssituationer.Uppsatsen bygger på empiriska studier genomförda hos fyra lärare på en gymnasieskola iHalland. Lärarna var två kvinnor och två män, varav en av varje kön var i 35 års åldern och enav varje kön var i 50 års åldern. Vi genomförde två observationer hos varje lärare vid olikalektionstillfällen i samma klass. Den empiriska datan samlades in via icke-deltagandeobservationer med hjälp av ett observationsschema som kompletterades med löpandeanteckningar. Det empiriska materialet samt sociokulturella teorier om lärande ochkommunikation låg sedan till grund för besvarandet av uppsatsens frågeställningar. Vi harfrämst använt oss av Lev Vygotskijs och Roger Säljös teorier i uppsatsen, samt kompletteratdessa med annan litteratur.Det vi kom fram till genom vår undersökning var att ålder inte är en lika stark faktor som köni lärare-elevrelationen. Det finns olika stereotyper för hur män och kvinnor bör bete sig och idessa stereotyper framkommer det ofta att män är mer respektingivande och auktoritära änkvinnor. I vår undersökning kunde vi se vissa egenskaper som finns i stereotyperna hoslärarna, som kan bidra till att elever lär sig genus i klassrumssituationer.

Författare

Erika Karlsson Naghmeh Molnar

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..