Sök:

Arbetsterapeutiska interventioner för kvinnor med stress-relaterad ohälsa

En litteraturöversikt


Syftet med denna litteraturöversikt var att kartlägga forskningsfronten och sammanställa arbetsterapeutiska interventioner och kvinnors erfarenheter av stress-relaterad ohälsa i arbetsför ålder. Datainsamlingen genomfördes genom en systematisk litteratursökning i databaser via Luleå universitetsbibliotek samt sekundära sökningar. Artiklarna kvalitetsgranskades och bevisvärde bedömdes. Resultatet grundades på tio kvalitativa och kvantitativa artiklar. Artiklarna analyserades och redovisades utifrån en arbetsterapeutisk teoretisk modell för att tydliggöra hur interventioner och erfarenheter påverkar människans aktivitet och aktivitetsutförande utifrån viljekraft, vanebildning, utförandekapacitet samt miljön. Resultatet redovisades i tre delar; arbetsterapeutiska interventioner, interventionernas effekt/förändring och bevisvärde samt kvinnors erfarenheter av dagliga aktiviteter. De arbetsterapeutiska interventionerna för kvinnor med stress-relaterad ohälsa riktar sig mot viljekraften, vanebildningen, utförandekapaciteten och miljön. Interventionerna hade en positiv effekt på bland annat återgång till arbete, utförandet av meningsfulla aktiviteter samt livskvaliteten. Kvinnornas erfarenheter av aktiviteter i dagliga livet vid stress-relaterad ohälsa riktar sig främst mot viljekraften, vanebildningen men även miljön. Resultatet av litteraturöversikten bidrar till att yrkesverksamma arbetsterapeuter kan utföra interventioner för kvinnor med stress-relaterad ohälsa som har en positiv effekt/förändring. Det bidrar även till en ökad förståelse kring rehabiliteringen och användbara strategier hos klientgruppen utifrån erfarenheterna. Dock behöver interventionerna förtydligas och det behövs mer forskning inom området kvinnor med stress-relaterad ohälsa, framförallt kvantitativa interventionsstudier för att stärka evidensstyrkan. Forskningsarbetet är ständigt pågående vilket visar på att stress-relaterad ohälsa är ett aktuellt område för arbetsterapeuter.

Författare

Hanna Forss Tove Landerstedt

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..