![](/images/allauppsatser_s.png)
Akutbemötande - En litteraturstudie om hur patienter upplever mötet med vårdpersonalen vid en akutmottagning
Bakgrund: Upplevelserna av mötet på en akutmottagning kan påverkas av olika
saker. Patienter har ofta smärta, en del patienter är allvarligt skadade och
vissa är i chocktillstånd. Och för vårdpersonalen handlar det inte bara om
bemötande och vård utan de måste även tänka på att prioritera, prioritera
mellan den allvarligt skadade patienten och den mindre allvarligt skadade.
Samtidigt skall de kommunicera med patienterna på bästa sätt, i en ofta
stressig arbetsmiljö. Syftet var att undersöka patienters upplevelser i mötet
med vårdpersonalen på en akutmottagning. Metod: Författarna har valt att göra
en litteraturstudie och att bearbeta och analysera texten i artiklarna utifrån
Polit och Hunglers riktlinjer för en
innehållsanalys. Resultatet visar att det har framkommit tre olika
huvudområden; väntetid, att få veta och förtroende. Patienterna upplevde en
brist i mötet framför allt vad gällde kommunikation och information. Väntetiden
mellan olika undersökningar och behandlingar var enligt patienterna för lång.
Patienterna var överlag nöjda med vårdpersonalens medicinska kompetens.
Patienter som var allvarligt skadade eller sjuka upplevde mötet som mer
tillfredställande än vad mindre allvarligt skadade eller sjuka upplevde.
Slutsats: Studien visade att nästan alla patienter upplevde att
informationsbrist var ett av de största problemen i samband med vårdtillfället.
Vårdpersonalen behöver bli bättre på att kommunicera med
patienterna och ge klar och tydlig information om vården för att öka
patienternas tillfredsställelse med mötet. Det var viktigt att vårdpersonalen
hade medicinsk kompetens och
behandlade patienterna med lugn och utstrålade kunskap och självsäkerhet.