Sök:

Sökresultat:

47 Uppsatser om Vagn - Sida 1 av 4

Utveckling av nya generationens städvagn: ett arbete inom forskningsprojektet Aktionsprogram för optimal ergonomi och färre arbetsskador vid städning

Denna rapport behandlar examensarbetet ?Utveckling av nya generationens städVagn? och är en avslutning på civilingenjörsutbildningen ergonomisk design och produktion. Arbetet omfattar 20 högskolepoäng och har sträckt sig över perioden september 2005 t.o.m mars 2006. Syftet med uppgiften var att göra en grundlig användaranalys av Nilfisk- Advance S-Vagn och omvandla den till en kravspecifikation för en ny S-Vagn samt att ta fram ett koncept där ett förslag på lösning presenteras. Arbetet är utfört enligt metoden systematisk problembehandling, där en viktig del ligger i att bestämma slutanvändarens behov.

Förädling av träningsvagn för travhästar

Tränare inom hästsporten använder sig alltmer av bromsad intervallträning istället för ren löpträning. En tillverkare av bromsade träningsVagnar är Björs Svets AB med sin Pullert. PullertVagnen är en fyrhjulig Vagn med skivbromsar som regleras med en bromspedal. Beläget i Färila utanför Ljusdal har de under senaste åren utvecklat Vagnen tillsammans med hästtränare på såväl amatör- som elitnivå. Den största vikten vid utvecklingsarbetet har legat på att utveckla en så säker och effektiv Vagn som möjligt.

Utveckling och formgivning av vagn till produktion av verktyg

Denna rapport är resultatet av examensarbetet som har utförts på AB Sandvik Coromant i Gimo. På GV, en av tillverkningsenheterna i Gimo, tillverkas verktyg för fräsning, borrning, svarvning samt modulära verktygssystem för avancerade bearbetningsmaskiner och tillverkningsceller. Uppgiften har varit att utveckla och formge en ny Vagn till produktionen av verktyg på GV. Syftet med projektet var att ersätta befintliga Vagnar med en Vagnstyp på hela GV. Uppgiften har bestått i att: kartlägga nuläget gällandes vilka produktvarianter och lastbärare GV har.

Resursplaneringsstöd för tågtrafik : Analys av SJ AB.s operativa hantering av lok och vagn

Examensarbetet har utförts i samarbete med SJ AB i Stockholm. SJ AB är ett statligt aktiebolag som levererar persontrafik på järnväg. Planering av transportsystem är komplext eftersom det ingår många resurslag och planeringen dessutom begränsas av den mängd spårkapacitet som finns att tillgå. Det finns hjälpmedel tillgängliga för produktionsplanering för järnvägssystem i form av systemstöd. SJ AB beslutade för en tid sedan att byta ut ett flertal föråldrade systemstöd mot ett nytt med målsättningen att få en mer integrerad produktionsplanering.

Utveckling av splitterskyddat styrdon till BvS10+

En viktig del i bandVagnen är styrdonet. Styrdonet är interfacet mellan fram- och bakVagn som möjliggör styrning och tiltning av fordonet. BAE Systems Hägglunds AB har idag ett styrdon till sin större splitterskyddade Vagn, BvS10, som rent mekaniskt fungerar tillfredställande, dock saknas skydd av yttre hydraulik med mera. Syftet med detta examensarbete är att utveckla ett nytt koncept på ett ?skyddat? styrdon, som klarar ett givet skyddskrav, samt klarar att dela Vagnarna på ett enkelt sätt.

Uppskattning av produktionstidsspann och kapacitet : En simuleringsbaserad studie för att uppskatta satsstorlekars påverkan på ett produktionsflödes kapacitet

Måleriet Chassi på Scania CV AB i Södertälje är en stödenhet som producerar kundanpassade artiklar till huvudproduktionslinan. Efterfrågan på dessa artiklar har varit och är högre än Måleriet Chassis kapacitet. Detta har lett till att lastbilar som skulle producerats vid anläggningen i Södertälje har producerats på andra fabriker inom Scania koncernen. Därför önskar ledande personal på Måleriet Chassi att öka kapaciteten utan några större investeringar. Således har detta examensarbete fokuserat på att identifiera ett förbättringsförslag som ökar kapaciteten.För att lyckas öka kapaciteten har fokus legat på att identifiera bättre regler för bestämmande av satsstorlekar.

Övervakning av luftflödeshastighet istoftavskiljare

Examensarbetet har utförts i samarbete med SJ AB i Stockholm. SJ AB är ett statligt aktiebolag som levererar persontrafik på järnväg. Planering av transportsystem är komplext eftersom det ingår många resurslag och planeringen dessutom begränsas av den mängd spårkapacitet som finns att tillgå. Det finns hjälpmedel tillgängliga för produktionsplanering för järnvägssystem i form av systemstöd. SJ AB beslutade för en tid sedan att byta ut ett flertal föråldrade systemstöd mot ett nytt med målsättningen att få en mer integrerad produktionsplanering.

Vågutbredning i tåg : En analys i Matlab

Vid malmbrytning förflyttas malm långa sträckor med tåg. Malmbanan är en järnväg som går från Luleå till Narvik i Norge. Mellan Kiruna och Narvik fraktas det årligen ca 15 miljoner ton järnmalm. Tåget består av 2 lok med 52 Vagnar där varje Vagn kan väga upp till 100 ton. I kopplen mellan vissa Vagnar uppstår sprickor som kan leda till brott så att tåget riskerar tappa Vagnar.Syftet med det här arbetet är att titta på hur stora krafterna blir i kopplen mellan tågVagnarna.

Konstruktion av transportvagn för mat

This thesis is the result of the class Examensarbete, 15 credits of the mechanical engineering program at Halmstad University. The class represents the final part of the program with the aim to attain a Bachelor of Science. It´s a project made during the spring 2014 in collaboration with Alutrade AB and ScanBox Thermo Products AB.The assignment is to develop a new transportation trolley for ScanBox. The aim is to complement their range with a product that opens up to new markets. That set new demands for materials and also manufacturing- and assembly methods.

Fördelningsväxellåda med integrerad mellandifferential

BandVagnen BVS-10 är ettmidjestyrt fordon och består av en fram och bakVagn.På grund av terräng kan vissa geometriska förhållanden uppstå mellan dessa Vagnar,vilket leder till att inspända moment kan uppstå i drivlinan. För att jämna utdessa inspändamoment med en bibehållen drivförmåga under varierande terrängdär friktionen mellan mark och band förändras, kan en differential integreras i fördelningsväxellådan.Rimligtvis bör samma differential som sitter i slutväxlarna förrespektive Vagn användas även i fördelningsväxellådan. Differentialen som sitter islutväxeln för respektive Vagn är av typen TrueTrac.BVS-10 är även ett amfibiskt fordon och skall därför även kunna klättra frånsimmande läge till fast mark. För att detta skall vara möjligt med en differential ifördelningsväxellådan behöver differentialen vara låsbar så att allt drivande momentfördelas till framVagnen.Syftet med detta examensarbete är att undersöka omdet är möjligt att integreraen låsbar TrueTrac differential i fördelningsväxeln och föreslå ett eller flera konceptför detta.Examensarbetet har drivits framåt somett produktutvecklingsprojekt vilket resulteradei ett slutkoncept innehållande en lösning med ett synkroniseringsdon.För att beräkna påfrestningar på lager, axlar och kugghjul i fördelningsväxellådanskapades en modell i beräkningsprogrammet KissSys, vilket resulterade i rimligaresultat.Efter handberäkningar går det att fastslå att låsningen av differentialen inte börgöras under höga vridmoment då de krafter som krävs för detta är stora. Vid låsningstillfälletsom för övrigt varar under en kort tid bör istället ett lägre momentkrävas.Slutkonceptet är designat för testning och inte tillverkning, vilket betyder attförslag på bearbetning av nuvarande komponenter har gjorts och att antalet nyakomponenter har försökts att hållas nere.Det går att konstatera att en låsbar differential av typen TrueTrac går att implementerai fördelningsväxellådan men utrymmet är begränsat.

Metoder för massavlivning av fjäderfä

I denna litteraturöversikt beskrivs olika sätt att administrera gas eller skum som massavlivningsmetoder för fjäderfä. Metoderna är gas i hel stallbyggnad, gas i mobil Vagn, presenningmetoden, metallkammare samt brandsläckarskum. Dessa jämförs med varandra med avseende på effekter på djurvälfärd och praktisk användbarhet. Ett centralt problem är om biosäkerhet ska prioriteras framför djurvälfärd vid utbrott av epidemier, vilket skulle kunna motiveras under vissa förhållanden. Mer forskning och teknisk utveckling behövs för att i framtiden kunna ta rimlig hänsyn till båda dessa aspekter.

Urban Pedagogik: rum för förhandling

En av huvudmålen med arbetet var att få ökad förståelse för hur medborgarnas makt och inflytande utvecklats historiskt inom stadsplanering. Jag var även intresserad av arkitektens roll i denna process. Jag ville som arkitekt, med stadsplanering som huvudfokus, hitta intressanta vägar att arbeta med medborgare och medborgargrupper och att förstå hur ett reellt lokalt inflytande kan ta form. Därför har jag försökt titta på relationer mellan medborgare, arkitekter, planerare, organisationer och kommun/stat. Jag drevs av en övertygelse att jag lättare kommer att finna argument för mina ?sociala ambitioner? som arkitekt om jag förstår de historiska processerna bakom medborgardeltagandet i både Sverige och ur ett internationellt perspektiv.

Nosbits- och provbitssågning vid strängpressning av aluminiumprofiler : Förbättring av metod och utrustning

Rapporten behandlar arbetet med att göra arbetsmiljön vid en aluminiumpress säkrare. Idag sågas mindre bitar nypressad aluminiumprofil på ett sådant sätt att operatören bland annat exponeras för mycket heta spånor.Genom systematisk konstruktionsmetodik genererades ett antal koncept, dessa utvärderades och en detaljkonstruktion av två koncept genomfördes. Det ena av dessa två innebär att stänga av kylluften underifrån under sågningen medan det andra innebär en mekaniserad lösning med en låda på en Vagn, vilken gör en operatörs närvaro onödig.Arbetet bedrevs på Sapa Profiler AB i Finspång och gav insikter i hur konstruktionsarbete på ett tillverkande företag kan gå till. Arbetet var mycket fritt och stort rum har lämnats för kreativa och nyskapande lösningar..

Utveckling av system för reglering av taklucka på Taimn 091

Kiruna Wagon konstruerar och tillverkar järnvägsVagnar för transporter inom gruvindustrin. En av deras produkter är Taimn091 en Vagn för transport av kopparslig. Vagnarna rullar idag mellan Bolidens koppargruva i Aitik och smältverket i Skellefteå. Eftersom Vagnen transporterar koppar har den ett tak monterat för att förhindra kopparsliget från att läcka ut i naturen. Taket öppnas idag med hydrauliska cylindrar via ett hydrauliskt aggregat som kopplas in till Vagnarna vid laststationen.

Vi sitter alla i samma vagn ? en observation av interaktion

Titel: Vi sitter alla i samma Vagn ? en observation av interaktionFörfattare: Malin JätmarkHandledare: Abby PetersenInstitution: Sociologiska institutionen vid Göteborgs UniversitetTyp av arbete: Examensarbete i sociologiTidpunkt: november 2007 ? januari 2008Syfte och frågeställningar: Syftet med undersökningen är att få en ökad förståelse av interaktionen ombord på en spårVagn. Frågeställningar:Hur interagerar människor ombord på en spårVagn?Hur kan mina observerade data sättas i samband med den inlästa teorin?Material och metod: Som teoretisk bakgrund använde jag mig huvudsakligen av Erving Goffmans begrepp och teorier angående interaktion, kommunikation och agerande samt Eviatar Zerubavel olika teorier om ?flow?, ramar, ritualer, kultur och uppdelning. Tidigare forskning belystes av två undersökningar som behandlade resande över lag men där vissa specifika delar behandlade interaktion och kommunikation.

1 Nästa sida ->