Sök:

Urban Pedagogik

rum för förhandling


En av huvudmålen med arbetet var att få ökad förståelse för hur medborgarnas makt och inflytande utvecklats historiskt inom stadsplanering. Jag var även intresserad av arkitektens roll i denna process. Jag ville som arkitekt, med stadsplanering som huvudfokus, hitta intressanta vägar att arbeta med medborgare och medborgargrupper och att förstå hur ett reellt lokalt inflytande kan ta form. Därför har jag försökt titta på relationer mellan medborgare, arkitekter, planerare, organisationer och kommun/stat. Jag drevs av en övertygelse att jag lättare kommer att finna argument för mina ?sociala ambitioner? som arkitekt om jag förstår de historiska processerna bakom medborgardeltagandet i både Sverige och ur ett internationellt perspektiv. Jag har undersökt olika historiska och nutida exempel från Sverige, Storbritannien och USA och försökt förstå vad och hur olika idéer hänger samman över tid och mellan länder. Anledningen till att jag valde Storbritannien och USA är att de har producerat flera betydelsefulla grupper och organisationer som just arbetar med medborgarinflytande och medborgarmakt.Examensarbetet presenterades som en utställning som består av- förutom en stor mängd informativt och illustrativt material kring ovannämnd tematik- en vagn och två filmer som jag själv producerat, regisserat och klippt. Filmerna skildrar Alternativ Stad respektive Stadsdelsrådet i Hökarängen. Vagnen är ?en nomadisk installation? som kan ta olika utformningar, stor eller liten, kort eller lång och som kan knytas till flera platser och möjligtvis även delta i en större utställning under temat medborgarmakt och stadsplanering. Som fysisk form är det potentiellt ett mobilt mötesrum, ett utställningsrum, en utställning, ett arkiv, ett bibliotek, en mobil forskningsenhet, en utbildningsenhet, en mobil institution, ett föreläsningsrum samt ett verktyg för urban pedagogik. 

Författare

Sara Brolund de Carvalho

Lärosäte och institution

KTH/Arkitektur

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..