Sök:

Sökresultat:

47 Uppsatser om Vagn - Sida 2 av 4

Tyngre transporter på inlandsbanan: en geoteknisk undersökning av sträckan Arvidsjaur - Slagnäs

Inlandsbanan AB (IBAB) har påbörjat ett projekt för att öka STAX (Största Tillåtna Axellast) på Inlandsbanan. Man vill öka axellasten på befintliga spår genom att använda en ny typ av Vagn med mjuka axlar. Den nya Vagnen ökar nettolasten utan att öka linjelasten, som används vid dimensionering av banunderbyggnad. Projektet heter HAPS (Högre Axellast På Spikspår) och detta examensarbete är det första steget i den geotekniska undersökningen. Undersökningen är utförd på sträckan Arvidsjaur ? Slagnäs.

Newtons andra vagn

Ett problem för den grundläggande fysikundervisningen i skolan är att tyngdkraften ständigt stör experiment och demonstrationer, vilket gör det svårt för eleverna att förstå Newtons första och andra lag. Målet med projektet är att förbättra fysikundervisningen på högskolans bastermin. För att lösa problemet skapade vi en demonstrationsanläggning som effektivt demonstrerar inertialsystem och Newtons andra lag genom att köra ett specialkonstruerat tåg med konstant hastighet eller konstant acceleration. Eleverna har möjlighet att utföra tre olika experiment som styrs via en webbsida eller fjärrkontroll och analysera utgången genom grafer som ritas upp. Lösningen testades med mycket gott resultat.

Serveringsvagn på flygplan

Vårt projektarbete bestod av att ta fram en lättarbetad och automatiserad kabinVagn. Vi har samarbetat med Braathens Malmö Aviation. Problemet med dagens kabinVagnar är att kabinpersonalen riskerar att få arbetsskador som kostar flygbolagen en del pengar. Därför har vi då tänkt att underlätta för personalen, genom att automatisera kabinVagnarna. KabinVagnen kommer att ha sektioner som delas upp i rörliga och fasta delar.

Konstruktion av conveyorbana till fönstermåleri

Detta examensarbete utfördes våren 2006 på teknikkonsultföretaget Cidema Skellefteå AB. Målet med examensarbetet är att skapa ett offertunderlag i form av en konstruktion av en transportbana till måleriet på ett snickeri. Banans huvudsakliga uppgift är förvaring av nymålade fönsterbågar under torkningen av färgen. Banan ska vara placerad högt under taket för att inte påverka övrigt arbete i lokalen Längs banan ska det finnas två stationer, en för spackling och en för målning. Mellan stationerna ska det finnas buffertar för att fönsterbågarna ska lagras mellan de olika momenten i ytbehandlingen.

Kameradolly

Detta examensarbete är en fortsatt utveckling av ett tidigare arbete som jag själv tagit fram i kursen ?Datorstödd Konstruktion och Prototypframtagning 22,5hp?. Tanken är att jag tillsammans med företaget Ugglarps Mekaniska m.fl. ska försöka ta fram en färdig modell och prototyp på en kameraVagn som har till uppgift att underlätta möjligheten att göra jämna och följsamma filmningar i olika sorters miljöer. Examensarbetet som jag genomför omfattar endast 7,5hp till skillnad ifrån de vanligaste förekommande examensarbetena som är på 15hp.

Produktutveckling av korglyft till flygplanstrappa.

Denna rapport är ett resultat av ett examensarbete på Mälardalens Högskola inom Industriell Design, PPU304. Examensarbetet utfördes under en tioveckorsperiod under vårterminen 2015 och motsvarar 15 hp. Uppdragsgivaren är AB Grällsta Plåt & Smide och examensarbetet går ut på att utveckla en korg som ska sitta fast i en lyft som sitter monterad på en flygplanstrappa. Flygplanstrappan är något som utvecklas parallellt med den så kallade korglyften, och det är endast denna trappa som kommer att utnyttja den. Köparen till denna korg är Swedavia AB som driver tio flygplatser i Sverige, däribland Arlanda och Stockholm-Bromma flygplats.

Osteochondros hos varmblodiga travare : vård i samband med operation

Osteochondros är en relativt vanlig sjukdom med en multietiologisk grundorsak, med ärftlighet som den viktigaste och biomekanism som den näst viktigaste.När fragmentet sitter på ett lättåtkomligt ställe och med operation i tid innan benbiten ställt till med skada har hästen en god prognos. Rehabiliteringstiden ligger på ca 2 månader och sedan kan unghästen eller den vuxna tävlingshästen börja tränas på allvar och tävla med nästan lika bra resultat som en häst utan OCD.Det vanligaste stället som drabbas av OC är hasleden. Föl kan få lesioner som försvinner, men ingen förändring sker efter ca 12 månaders ålder, beroende på vilken led som drabbas. Därför är s.k. friröntgen onödig innan fölet blir 1 år.Frakturer i kotleden kan antingen vara POF/Birkelandsfrakturer, eller bero på trauma utan något samband med ärftlighet m.m.

Produktions- och leveransanpassning av bergtransportvagn

Kiruna Wagon är en relativt nystartad verkstadsindustri med affärside att tillverka och underhålla malmVagnar för ovan- och underjordstrafik. Examensarbetet går ut på att hitta ett effektivt och lönsamt sätt att exportera produktionsanpassade byggsatser av bergtransportVagnen. Projektet har utgått från en befintlig 3D-modell av Vagnen, och tyngdpunkten har legat på att produktionsanpassa Vagnen så att förhandstillverkade komponenter enkelt och utrymmeseffektivt går att leverera på ett lämpligt sätt. Studien bygger på leverans av 10 stycken, bergtransportVagnar. För att skapa sig en bild av Vagnens funktion inleds arbetet med ett platsbesök vid LKAB:s anläggning underjord på huvudnivå 1045 meter där Vagnen transporterar råmalm från tappning till krossanläggning.

Resebarnvagn ett chassikoncept :  

Syftet har varit att i en förstudie åt BRIO ta fram ett koncept till en ny barnVagn. Detta konceptska ligga till grund för fortsatt utvecklingsarbete hos företaget. Den nya barnVagnen, sombenämns resebarnVagn, ska vara ett komplement till BRIO:s nuvarande sortiment ?To Go?.Vagnen ska vara enAllt i ett-Vagn och ska således vara brukbar i flera skeden av ett barns förstauppväxtår. BarnVagnen ska vara konkurrenskraftig på en internationell marknad och attraktiv fören målgrupp som kallas "On The Go Parent".Målet för konstruktionen var att den skulle uppfylla krav på minimal vikt (hela barnVagnenska väga under 8 kg), minimal volym (hopfällt läge ska Vagnen ha dimensionerna 550 x 400 x200 mm) och färre komponenter (färre än 100 stycken).

Koning av båtmaster : Undersökning av möjligheter till effektivisering

Koning av båtmaster görs i dagsläget med höga kassations- och arbetskostnader. De huvudsakliga orsakerna är svåra inställningar och varierad efterfrågan, en annan orsak är att tillverkningen är hantverksmässig vilket ger lågt fixturutnyttjande.I takt med att nya masttyper börjat konas kommer arbetskostnaderna minska relativt intäkterna givet att de nya volymerna kan hanteras med nuvarande bemanning. Detta förutsätter högre produktivitet i fixturerna.För att anpassa koningen mot en högre produktionsvolym och lägre kassationskostnader krävs åtgärder. Ett viktigt åtgärdsförslag för minskade kassationskostnader är standardisering av skenornas krökning. För tidsbesparing är åtgärden förspänning av master den enskilda åtgärden med störst påverkan.Tillverkning av master varierar kraftigt med säsong, där vår utgör topp medan vintern utgör dal.

VIDAREUTVECKLING AV KISTHANTERINGSVAGN MED AVSEENDE PÅ ANVÄNDARVÄNLIGHET OCH FORMGIVNIG

Anton Lindberg och Daniel Lissert,studenter på programmet Innovation & Produktdesign vid Mälardalens högskola, har på uppdrag av SE AB genom Minst Innovation i Mälardalen utvecklat koncept på ett antal komponenter för en elektroniskt höj- och sänkbar Vagn med användning inom begravningsbranschen.Examensarbetet bygger på tidigare produktutveckling med problemformuleringen ?att minska lyft inom begravningsbranschen?.Ett tidigare examensarbete låg även som grund för vidareutvecklingsarbetet.I detta projektbehandlas bland annat konstruktion, transportmoment i samband med dödsfall samt interaktion mellan produkt och användare med hänsyn till användningsområde.Projektet resulterade i ett koncept som uppfyller uppdragsgivarens kravspecifikation samt identifierade kundbehov. Resultatet presenteras som CAD-modell med tillhörande komponentritningar.Marknadsundersökning, kravspecifikation ochutvärderingsverktyg såsom FMEA, QFD och Pugh?s matris användes för att säkerställa kvalitet i konceptet som togs fram.Marknadsundersökningeninnehåller intervjuer, hantering och analys av omgivning.Intervjufrågor behandlade problem vid hantering av kistor och avlidna samt framkomlighet i närhet av kyrka, bårhus och äldreboende.Det insamlade underlaget möjliggjorde slutresultatet;en transportVagn med förenklade lastmöjliheter och ställbara lägen. Utvecklade delar består av lastplan, släde, handtag samt kontrollpanel.Idéer diskuterades med uppdragsgivare vid avstämningsmöten och kostnad för komponenttillverkning har tagits i beaktande.Något målvärde på kostnad har inte fastställts vilket leder till att tillverkningsmetoder och materialval kan behöva anpassas mot produktionsval.

Inredning av en husvagn: inspiration för framtidens Polar 620 TR

Detta är ett examensarbete på 15 högskolepoäng för avdelningen industriell design vid Luleå tekniska universitet och är genomfört under 10 veckor vintern 2007/2008. Uppdragsgivaren för arbetet är SoliferPolar AB som är en av Europas ledande tillverkare av åretrunthusVagnar. Projektet behandlar två modeller av PolarVagnen: Polar 560 CTH och Polar 620 TR. Uppdraget var att skapa en ny interiör för modellen Polar 620 TR med syfte att ge Polar inspiration för framtida inredningar. Arbetet innefattar också en djupgående kundundersökning på modellen Polar 560 CTH som har till syfte att ge SoliferPolar kännedom om kundernas åsikter på deras nuvarande inredning.

Kundinvolvering i Tjänsteutveckling : En studie av uppfattningar och metoder inom SL

Tjänstesektorn utgör idag över 70 % av BNP i Sverige (the world bank group.org, 2005), vilket innebär att tjänster är en viktig del i Sveriges ekonomi. Dock är misslyckandegraden hög när nya tjänster skall introduceras. En tänkbar orsak till detta är att företagen inte lyckas hitta de latenta behoven deras kunder har. Det finns tankar inom forskarvärlden att dessa skulle kunna hittas genom att involvera kunden i tjänsteutvecklingsprocessen (se till exempel Sandén 2007). I dagsläget är forskningen inom kundinvolvering vid tjänsteutveckling dock begränsad.Denna uppsats kommer att behandla kundinvolvering i tjänsteutvecklingen.

Kundinvolvering i Tjänsteutveckling : En studie av uppfattningar och metoder inom SL

Tjänstesektorn utgör idag över 70 % av BNP i Sverige (the world bank group.org, 2005), vilket innebär att tjänster är en viktig del i Sveriges ekonomi. Dock är misslyckandegraden hög när nya tjänster skall introduceras. En tänkbar orsak till detta är att företagen inte lyckas hitta de latenta behoven deras kunder har. Det finns tankar inom forskarvärlden att dessa skulle kunna hittas genom att involvera kunden i tjänsteutvecklingsprocessen (se till exempel Sandén 2007). I dagsläget är forskningen inom kundinvolvering vid tjänsteutveckling dock begränsad.Denna uppsats kommer att behandla kundinvolvering i tjänsteutvecklingen.

Hantering av slipskivor och pressverktyg

Detta examensarbete har utförts i samarbete med SKF Sverige AB, kanal LR3. Uppgiften bestod av att studera den hantering av slipskivor och pressverktyg som förekommer i samband med omställning av kanalens slipmaskiner och press och därefter undersöka hur den kan förbättras. Arbetets främsta uppgift var att eliminera den tunga manuella hanteringen. Den arbetsmetod som har använts är systematisk problembehandling, där problemlösningsprocessen har utförts i ett antal steg som informationsinsamling, problemundersökning och idéverksamhet. De analyser som utfördes visade var och när tung manuell hantering och risker förekommer och vilka moment som måste åtgärdas.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->