Sök:

Sökresultat:

33 Uppsatser om Utvecklingsmetoder - Sida 1 av 3

Framtagandet av ett företags webbplats med tillhörande Content Management System - en fallstudie med fokus på användbarhet och agila utvecklingsmetoder

Denna rapport återspeglar framtagandet av ett företags webbplats. Då själva utvecklandet av webbplatsen har varit en praktisk tillämpning så tar rapporten snarare upp utvecklingen på ett mer teoretiskt plan i form av en fallstudie.Vilka tekniker och metoder som har använts i det praktiska arbetet, såsom användbarhet, semantisk uppmärkning och agila Utvecklingsmetoder, har förklarats samtidigt som dess funktionalitet vävts in i arbetets olika implementeringsfaser. Då också ett specialanpassat CMS (innehållshanteringssystem för redigering av webbplatsens innehåll) har utvecklats för webbplatsen så beskriver rapporten också arbetet kring detta..

Samspelet mellan projektledare och utvecklingsmetod - En litteraturstudie inom området mjukvaruutveckling

En stor del av mjukvaruutveckling sker idag i projektform och projektledaren spelar en viktig roll i ett projekt. Projektledaren har det största ansvaret för projektet och leder sitt utvecklingsteam mot målet för projektet. Inom området för mjukvaruutveckling har olika Utvecklingsmetoder skapats för att hantera projekt och projektledning. Inom området skiljer man generellt mellan traditionella och agila Utvecklingsmetoder. De agila Utvecklingsmetoderna introducerades för att eliminera brister hos de traditionella Utvecklingsmetoderna.

Utvecklingsmetoder, automatisering och testning : En studie över programvaruutvecklingens tester, hur dessa kan automatiseras, samt hur detta påverkas av utvecklingsmetoden

Rapporten har som mål att skapa en fördjupad förståelse kring Utvecklingsmetoder, tester och automatisering inom programvaruutveckling. Innehållet i rapporten berättar vad som påverkar valet av dessa samt går igenom de teoretiska grunderna i en omfattande teoridel. Rapporten tar också upp hur valet av utvecklingsmetod påverkar möjligheten till att testa och automatisera ett projekt. Förutom den grundliga teoretiska delen finns det intervjuer med personer och företag som är insatta inom ämnet. Huvudfrågan har varit hur deras organisation anpassar Utvecklingsmetoderna, testerna och automatiseringen till de olika projekt de jobbar med.

Analogi & Praktik Systemutvecklares förhållande till analogier

Hur väljer personer som arbetar med systemutveckling att med hjälpav en analogi åskådliggöra sin systemutveckling och hur förhåller sigdenna analogi till de Utvecklingsmetoder de säger sig använda? Dettahar undersökts med hjälp av ett frågeformulär med fokus påutveckling, Utvecklingsmetoder och analogier. Undersökningens syftevar att se ifall det fanns ett samband mellan de sju informanternasanalogi och den metod som de uppgav att de använde. Majoriteten avde tillfrågade använde sig av en analogi som hade en tydlig kopplingtill angiven metod. Vid behandling av enkätsvaren har vi observeratatt informanternas systemtänkande var att betrakta som hårt och attde analogier som de tillfrågade hört talas om var uteslutandekonstruktionsanalogier.

En undersökning av faktorer som styr valet mellan XP och RUP

För att genomföra ett lyckat systemutvecklingsprojekt kan ett flertal Utvecklingsmetoder användas. Utvecklingsmetoder hjälper till att undvika fallgropar under utvecklingsprocessen. De två typer av utvecklingsprocesser som arbetet baseras på är eXtreme Programming (XP) och Rational Unified Process (RUP).Genom att identifiera skillnader samt hur XP och RUP kan kombineras, presenteras olika faktorer. En faktor är projektstorlek som enligt litteratur är den viktigaste faktorn vid valet mellan XP och RUP. Med hjälp av en enkätundersökning hos ett antal utvecklingsföretag har data samlats in för att ta reda på om projektstorlek är en huvudsaklig faktor för valet mellan XP och RUP.

Prototyper i systemutveckling : Agila och traditionella angreppssätt

Syftet med studien är att undersöka prototyper i samband med systemutveckling, och då särskilt om agila Utvecklingsmetoder har påverkat hur prototypning används.En genomgång av begreppet prototyp och närliggande begrepp görs för att klargöra vad som kan avses med prototyper inom systemutveckling. En översikt över olika synsätt på prototyper och deras användning presenteras, och leder vidare till en teoretisk modell för prototyper i systemutveckling.Systemutvecklare och experter intervjuas för att bringa klarhet i begreppen och ta reda på hur prototyper används i systemutvecklingsprojekt i praktiken. Utifrån detta material presenteras en vidareutveckling av den första teoretiska modellen. Problemrymd och lösningsrymd hör till modellens centrala begrepp.Studien visar att agila Utvecklingsmetoder påverkar arbetet med prototyper i riktning mot att utföra prototypning i det ordinarie utvecklingsspåret samt att hämta in regelbunden återkoppling på prototyper från användare och andra intressenter under hela systemutvecklingsprojektets gång. Sådana arbetssätt visade sig också förekomma inom den praktiska systemutvecklingen..

Personlig motivation i agil projektledning : En fallstudie på Kambi Sports Solutions AB

Syftet med studien är att undersöka huruvida det är mer eller mindre motiverande för anställda inom mjukvaruindustrin att jobba enligt agila Utvecklingsmetoder än enligt traditionella Utvecklingsmetoder.Undersökningen har gjorts med teoretisk utgångspunkt från motivationsskapande variabler ur de kontemporära motivationsteorierna Self Determination Theory samt Job Characteristic model.Som en ansats till att besvara frågeställningen har en kvalitativ fallstudie genomförts på företaget Kambi Sport Solutions AB. Kambi Sport Solutions AB har under de senaste åren genomfört en organisationsförändring där traditionella projektledningsmetoder ersatts av agila projektledningsmetoder.Studiens empiri visar med stöd ur motivationsteori att övergången till agila metoder signifikant påverkat individens motivation positivt. Framförallt som en följd av en högre grad av självbestämmande, kunskapsvariation, identitet i och betydelse av arbetsuppgiften, autonomi samt feedback.  .

OMF ? ett begrepp i tiden

Concept Development and Experimentation (CD & E) är en utvecklingsmetod som idag inryms inom FM. Idén är att den skall bidra med ett metodiskt arbetssätt för framtida utveckling av organisationen. Ambitionen är att tillämpa metoden inom olika delar av hela FM utvecklingsprocess. När CD & E lanseras som det nya sättet att bedriva utvecklingsarbete infinner sig frågan: - Hur har vi historiskt utvecklat förmågor och i vilken mån tar CD & E hand om tidigare erfarenheter från genomförda organisations- och metodförsök (OMF)? Finns det en spänning mellan CD & E och tidigare arbeten med OMF, eller stödjer de olika delar av utvecklingen? Denna uppsats beskriver hur OMF och CD & E kan komplettera varandra och bidra till FM förmågeutveckling..

Utvecklingsprocesser utifra?n ett designperspektiv

Studien utreder vilka problem som föreligger vid agila- och vattenfallsbaserade Utvecklingsmetoder samt presenterar förslag på hur dessa problem kan komma att lösas. För att besvara dessa frågor har djupgående semistrukturerade intervjuer med designers med erfarenheter av metoderna intervjuats. Intervjumaterialet har transkriberats, kodats och analyserats i syfte att kartlägga de problem som finns. I de intervjuer som genomförts med vattenfallsdesigners har det uttryckts problem med att metoden upplevts som långsam, tungdokumenterad och att relationen med utvecklarna ansetts som komplex. De agila designers har uttryckt problem med att mer efterforskning krävts.

Sitecon : En utvärdering av en mobilapplikation

I detta examensarbete har jag fått i uppgift av Consultec Byggprogram AB att utvärdera olika utvecklingsverktyg för cross-platform utveckling samt utveckla och utvärdera en mobilapplikation som kan ersätta eller komplettera deras webbversion av projekthanteringsprogrammet Sitecon. Kraven på applikationen var att den ska kunna ta emot push-notifieringar, kunna ringa de telefonnummer som visas i applikationen, kunna lagra data direkt i den mobila enheten, använda kameran samt lokalisera en byggarbetsplats med hjälp av en inbyggd karta.Efter en utvärdering av både utvecklingsverktyg samt Utvecklingsmetoder, utvecklades mobilapplikationen som ett proof of concept och uppfyller alla de satta kraven..

Kravspecifikationens innehåll och struktur : en jämförelse med byggbranschens kontraktshandlingar

Dynamiken i det moderna samhället gör att förutsättningarna för företag och organisationer ständigt förändras. Informationssystemen blir då väldigt viktiga för att företagen skall få rätt information i rätt tid. Även informationssystemen måste ibland förändras och kraven på ett nytt informationssystem anges i en kravspecifikation. Denna kravspecifikation upprättas i den del av systemutvecklingsarbetet som kallas för requirements engineering (RE).Denna rapport är ett examensarbete inom det systemvetenskapliga programmet vid Högskolan i Skövde. Författaren har tidigare arbetat som byggnadsingenjör i flera år och gör i detta arbete en jämförelse mellan byggbranschens kontraktshandlingar och systemutvecklingsområdets kravspecifikation.

Extreme Programming för två utvecklare : Problem vid implementering

Många utvecklingsprojekt inom IT misslyckas med att leverera det som efterfrågas. För att lösa detta problem har ett antal Utvecklingsmetoder skapats. En av dessa metoder är Extreme Programming. Extreme Programming består av tre delar: värderingar, principer samt praktiker. Syftet med denna studie är att studera vilka problem som kan uppstå när Extreme Programming tillämpas av ett arbetslag om två utvecklare.

Flexibel IT : En studie av problem vid implementering av tjänsteorienterad

Tjänsteorienterad arkitektur innebär nya möjligheter att implementera IT-system till lägre kostnader och på kortare tid. Detta sker genom att direkt representera affärsprocesser i verksamhetens IT, i s.k. tjänster. Området är dock nytt och kunskapen begränsad. Detta arbete identifierar problem vid implementeringar av tjänsteorienterade arkitekturer.

Applikation för högupplöst video- strömning

I den här uppsatsen går vi igenom processen att skapa en applikation som kan strömma media i hög kvalitet till ett fåtal personer.Vi börjar med att gå igenom och undersöka olika typer av strömningstekniker som finns tillgängliga samt hur dessa passar vår applikation.Vi nämner även kort andra företag som idag redan erbjuder liknande tjänster, vad vi anser de har för fördelar och nackdelar och hur dessa kan inspirera oss. Sedan diskuterar vi olika Utvecklingsmetoder och tillvägagångssätt för utveckling av applikationer som finns dokumenterade, och väljer en metod baserad på den diskussionen.Efter det går vi igenom, steg för steg, hur själva utvecklingen går till. Där visar vi med hjälp utav bilder, kod och skisser hur vi har arbetat med de olika verktyg vi använder.I slutet diskuterar vi hur vårt arbete har gått, vilka problem vi stötte på under tiden, hur vi löste dessa problem och vad resultatet av vårt arbete.Vi diskuterar även vad vi tycker saknas i den resulterande applikation och hur vi kan fortsätta vår i utveckling..

eXtreme Programming vs. etablerade systemutvecklingsmetoder : en jämförelse

Allt sedan 1960-talet har det utvecklats så många systemUtvecklingsmetoder att det kan vara svårt, som systemutvecklare, att välja rätt metod till det utvecklingsprojekt som ska genomföras. För att underlätta valet av systemutvecklingsmetod kan ett jämförelseramverk vara användbart. Detta för att lättare kunna sätta sig in i de Utvecklingsmetoder som finns till hands att välja mellan.Denna rapport fokuserar på att jämföra systemutvecklingsmetoden eXtreme Programming med Structured Systems Analysis and Design Method (SSADM) och Rational Unified Process (RUP). Detta görs med hjälp av ett jämförelseramverk. Syftet är att erhålla en djupare kunskap om vad eXtreme Programming är för en typ av systemutvecklingsmetod och vad den har att erbjuda som de mer etablerade metoderna, SSADM och RUP, inte kan erbjuda och vise versa.Resultatet av rapporten är ett jämförelseramverk som kan användas på ett strukturerat sätt för att erhålla information om systemUtvecklingsmetoder.

1 Nästa sida ->