Sök:

Samspelet mellan projektledare och utvecklingsmetod - En litteraturstudie inom området mjukvaruutveckling


En stor del av mjukvaruutveckling sker idag i projektform och projektledaren spelar en viktig roll i ett projekt. Projektledaren har det största ansvaret för projektet och leder sitt utvecklingsteam mot målet för projektet. Inom området för mjukvaruutveckling har olika utvecklingsmetoder skapats för att hantera projekt och projektledning. Inom området skiljer man generellt mellan traditionella och agila utvecklingsmetoder. De agila utvecklingsmetoderna introducerades för att eliminera brister hos de traditionella utvecklingsmetoderna. I de traditionella utvecklingsmetoderna är det nödvändigt att vara medveten om samtliga krav inom projektet från början medan de agila metoderna är mer flexibla i förhållande till kravinsamling. Ämnesområdena projektledning och utvecklingsmetoder inom projektarbete diskuteras vanligen var för sig i skilda kontexter och betraktas därför ofta som oberoende av varandra. Forskning påvisar att många mjukvaruprojekt misslyckas på grund av bristande projektledning. Därför är det nödvändigt att projektledaren besitter ett antal egenskaper som identifierats som avgörande för att leda framgångsrika projekt. Genom den litteraturstudie som gjorts har fyra kritiska egenskaper hos projektledaren identifierats: relationsförmåga, personlighet, kompetenser och kommunikationsförmåga. Även om projektledaren besitter dessa beskaffenheter betyder det inte att projektet i sig lyckas. Utvecklingsmetoden för projektet är också en avgörande faktor för att skapa framgångsrika projekt. Val av utvecklingsmetod i samband med projektledarens egenskaper skapar således olika förutsättningar för projektets framgång. Resultatet som framkommit av denna studie påvisar att dessa två ämnen i hög grad är beroende av varandra. Studien visar också att projektledarens beskaffenheter många gånger är helt avgörande vid tillämpning av traditionella utvecklingsmetoder. Projektledarens egen-skaper är också aktuella vid arbete med agila utvecklingsmetoder men inte i samma ut-sträckning som för traditionella utvecklingsmetoder.

Författare

My Binh Vuong

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..