Sök:

Sökresultat:

24 Uppsatser om Träskulpturer - Sida 1 av 2

Den nakna kvinnokroppen : en fenomenologisk-hermeneutisk undersökning av Per Hasselbergs skulpturer

Syftet med min uppsats var att undersöka den sensuella gestaltningen av den nakna kvinnokroppen i Per Hasselbergs skulpturer: Snöklockan, VÄgens tjusning, Grodan och NÀckrosen. Min metod bestod i en fenomenologisk-hermeneutisk upplevelsebeskrivning och tolkning av de respektive verken. I min analys visade jag att de skiftande sensuella uttrycken i de respektive skulpturerna kan lÀsas tillsammans som en bildserie som berÀttar eller illustrerar olika utvecklingsstadier i kvinnans biologiska (sexuella) och/eller andliga liv, och som en spegling av konstnÀrens egen anima..

Lilla Ă„-promenaden Örebro : en studie av varseblivningens roll vid betraktande av skulpturer vid en promenadvĂ€g

Uppsatsen innehĂ„ller en studie av fyra skulpturer som Ă€r utplacerade lĂ€ngs en lĂ€ngre promenadvĂ€g, Lilla Ă„ ? promenaden i Örebro. Studien har haft tvĂ„ utgĂ„ngspunkter. En har varit om verken har skapats och placerats sĂ„ att det vid betraktandet av dem mĂ„nga sinnen tas i ansprĂ„k. Om de Ă€r integrerade i den gĂ„endes vĂ€g eller om det har skapats speciella platser för dem.

Martin, Andy, Söder, Petter och Martin

Med skulpturer i lera vill jag starta endiskussion om hur vi ser pÄ intim nÀrhetmellan mÀn i en bastuklubbsmiljö..

En studie om lÀroböckers framstÀllning av hinduismen : "Detta Àr svÄrt för oss att förstÄ"

Denna studie har undersökt möjligheten att anvÀnda begreppsprovokation pedagogiskt i en museimiljö ? en skulpturpark. Idén Àr att medelst skulpturer av surrealistisk karaktÀr lÄta barnen röra sig i grÀnslandet mellan fiktion och verklighet; för att utmana tanken och vidga begreppsrymden. Metoder som frÀmjar barns fria tÀnkande och kreativitet motiveras bland annat i FN:s barnkonvention och i svensk skollag.I studien deltog 10 barn i Äldern 9-10 Är. Barnen uttryckte sina tankar vid 12 av parkens skulpturer, varav 7 med förvÀntad begreppsprovocerande verkan och 5 utan sÄdan förvÀntad effekt.

Nya tankar och starka kĂ€nslor : - en studie om begreppsprovokation pĂ„ skolbarn i Åkerby skulpturpark

Denna studie har undersökt möjligheten att anvÀnda begreppsprovokation pedagogiskt i en museimiljö ? en skulpturpark. Idén Àr att medelst skulpturer av surrealistisk karaktÀr lÄta barnen röra sig i grÀnslandet mellan fiktion och verklighet; för att utmana tanken och vidga begreppsrymden. Metoder som frÀmjar barns fria tÀnkande och kreativitet motiveras bland annat i FN:s barnkonvention och i svensk skollag.I studien deltog 10 barn i Äldern 9-10 Är. Barnen uttryckte sina tankar vid 12 av parkens skulpturer, varav 7 med förvÀntad begreppsprovocerande verkan och 5 utan sÄdan förvÀntad effekt.

Modernismens Ärhundrade? : En undersökning av tre offentliga skulpturer i Eslöv

Jag har i min undersökning inriktat mig pĂ„ konsten utanför konsthistorieskrivningen.De verk jag har valt att studera Ă€r tre offentliga skulpturer placerade iEslöv- Leda och svanen, Prima Veraoch Morgon. Dessa verk Ă€r valda dĂ„ dealla kom till staden under 1950-talet och inget av dem Ă€r gjort i denmodernistiska tradition som konsthistorien berĂ€ttar om för tiden. PĂ„ detta sĂ€ttfĂ„r jag Ă€ven möjlighet att uppmĂ€rksamma konst i en liten stad som annars intebrukar ges sĂ„ mycket plats. Även om motiven har klara likheter och gĂ„r att seur ett genusperspektiv, dĂ„ de alla förestĂ€ller unga nakna kvinnor, Ă€r varkengenus eller motiven i sig nĂ„got jag fokuserar pĂ„ i min undersökning. Jag har velat se pĂ„ vilket sĂ€tt den konst jag har undersökt skiljer sig frĂ„nden konst konsthistorien berĂ€ttar om vid den hĂ€r tiden.  De undersökta verken följer en mer klassiskbildtradition av förestĂ€llande motiv medan konsthistoriska översiktsverk vidden hĂ€r tiden fokuserat mycket pĂ„ abstrakta uttryckssĂ€tt, strĂ€nga geometriskaformer, nya material och skulpturer som utmanar betraktarens upplevelse avrummet.

BorÄs - skulpturernas stad : ur ett genusperspektiv

StĂ€der anvĂ€nder sig idag av offentlig konst som del i sin marknadsföring i strĂ€van efter att vĂ€cka uppmĂ€rksamhet vilket i sin tur ska gynna staden pĂ„ en rad sĂ€tt, dĂ€ribland skapa tillvĂ€xt. En annan viktig aspekt i den offentliga konsten Ă€r att den ocksĂ„ kan kopplas ihop med de vĂ€rderingar och normer som finns i det samhĂ€lle den befinner sig i, dĂ„ den Ă€r en del i den rĂ„dande samhĂ€llstrukturen.Det som varit avsikten med undersökningen Ă€r att urskilja de normer och vĂ€rderingar som kan spĂ„ras till de utvalda skulpturerna som undersökningen baseras pĂ„ vad gĂ€ller könsrepresentationen. Genom en uppdelning av samtida figurativa skulpturer som befinner sig i BorĂ„s stadskĂ€rna gjorda av manliga respektive kvinnliga konstnĂ€rer har det framkommit mönster och regelbundenheter i synen pĂ„ kön, men ocksĂ„ dess gestaltning. Uppdelningen visar pĂ„ att manliga konstnĂ€rer frĂ€mst avbildar andra mĂ€n, medan kvinnliga konstnĂ€rers motiv Ă€r mer varierande. Detta Ă€r en orsak till mannens synlighet och kvinnans osynlighet i BorĂ„s stadsrum som pĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan spĂ„ras till skulpturrepresentationen.Även placeringen vittnar om att stadsrummet frĂ€mst Ă€r mannens rum dĂ„ de skulpturer av mĂ€n befinner sig pĂ„ centrala platser kopplade till makt, medan de kvinnliga i konstnĂ€rernas verk i större utstrĂ€ckning befinner sig pĂ„ platser som saknar institutionell makt som t.ex.

Jean Dubuffet - materialet, skulpturen och idéerna : en analys av Dubuffets monumentala skulpturer frÄn 1970-talet

Jag har med denna uppsats undersökt hur den franske mÄlaren och skulptören Jean Dubuffet (1901-1985) arbetade med olika material med ett fokus pÄ de materialval han gjorde för sina skulpturer. Jag har valt att se nÀrmare pÄ tre monumentala skulpturer som Dubuffet skapade under 1970-talet och Àven undersökt vad han genom verkens material kommunicerar. Vidare har jag analyserat och diskuterat verkens motiv och utformning för att understödja min diskussion om materialets egenskaper.Dubuffet intresserade sig som sÄ mÄnga andra konstnÀrer för de avantgardisitska idéer som spred sig i mellankrigstidens Europa. Dubuffet ville föra en konstnÀrlig revolution mot den etablerade kultureliten och mot den klassiska konsten som han ansÄg formats av den vÀsterlÀndska kulturen. Vidare var han mycket intresserad av material och hur material i sig kunde pÄverka konstens utformning och mening och han Àgnade en stor del av sin karriÀr till att experimentera med olika naturliga material.

Receptionen av Giacomettis skulpturer : i samband med utstÀllningen pÄ Moderna Museet 1977

Uppsatsen tar upp hur Giacomettis konst blev uppmÀrksammad i Sverige pÄ en av de första utstÀllningarna som gjordes med hans konst pÄ Moderna Museet i Stockholm Är 1977. Undersökningens tar upp hur Giacometti togs emot som konstnÀr av konstvetare och tidningsrecensenter och hur de reagerade pÄ konsten. Vidare följer en undersökning av Giacomettis egna texter.I undersökningens början beskrivs relationen mellan Giacometti och Jean Genet. Genet har skrivit omfattande texter om konstnÀren och spenderade mycket tid med denne. DÀrefter följer tre analyser av olika verk av skulptören.

Skateboardkonst, en konstform?: rebelliskt klotter eller artistiskt arbete?

Syftet med vÄr studie Àr att redogöra hur den grafiska utvecklingen inom skateboard skapat en konstform som nÄtt erkÀnnande i konstvÀrlden, en konstform vi valt att kalla skateboardkonst. Med det menar vi frÀmst brÀdornas grafik men Àven den konst som Àr ett direkt resultat av dessa, det vill sÀga mÄlningar, teckningar, installationer, skulpturer, grafisk design och sÄ vidare. Inte klÀder eller tryck pÄ accessoarer som bÀlten, kepsar och liknande. Vi har valt att utgÄ ifrÄn att skateboardkonst Àr en etablerad konstform och under studiens gÄng försökt verifiera detta antagande. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod dÀr vi haft personlig kommunikation med personer som har djup inblick i Àmnet för att komplettera vÄr sammanfattning av skateboardens historia och analyserna av brÀdmotiv vi genomfört.

Den som har mest nÀr den dör vinner

Möjligheter och begrĂ€nsningar, möten och motstridigheter. Att försöka ta plats i tid och rum, kĂ€nna skuld och lĂ€ngta efter trygghet. Min utgĂ„ngspunkt har varit ett utforskande av relationerna mellan mig och mina saker. Ägandet. Tankar som rört sig frĂ„n personliga möten till tillhörighet i större sammanhang.

Jag vill minnas dina minnen

Möjligheter och begrĂ€nsningar, möten och motstridigheter. Att försöka ta plats i tid och rum, kĂ€nna skuld och lĂ€ngta efter trygghet. Min utgĂ„ngspunkt har varit ett utforskande av relationerna mellan mig och mina saker. Ägandet. Tankar som rört sig frĂ„n personliga möten till tillhörighet i större sammanhang.

Det som inte behövs? : Arkitektoniska strukturer i landskap sprungna ur minnen

Projektet undersöker landskapet och identifierar olika platser. Knutna till dessa platser Àr personliga minnen. Hur kan man som arkitekt förstÀrka sÄvÀl minnet av platsen men Àven platsen med hjÀlp av arkitektur. Kan dessa arkitektoniska objekt verka som lokala sÄvÀl som regionala generatore? Projektet undersöker ocksÄ vidare om objekten skall ge betraktaren bÄde ett fysikt och psykiskt minne att ta med sig dÀrifrÄn, eller hurvida upplevelsen skall vara isolerad till platsen..

Kroppsbyggnad och kroppsproportioner i actionspel : och dess pÄverkan pÄ spelaren

HuvudmÄlet med detta arbete Àr att se huruvida det finns nÄgra tydliga sammanhang mellan den mÀngd tid en individ spenderar med att spela actionbaserade tv- och datorspel och dennes uppfattning nÀr det gÀller mÀnniskors kroppsbyggnad och proportioner. I arbetet kommer proportioner som anses fördelaktiga nÀr det gÀller kropp och ansikte tas upp för att sedan testas med hjÀlp utav bland annat en enkÀtundersökning huruvida de stÀmmer. För enkÀten kommer ett antal skulpturer skapas efter bestÀmda proportioner för bÄda ansikte och kropp och respondenterna kommer att delas in i grupper efter kön och tid Àgnad framför tv- och datorspel för att se om nÄgra meningsskiljaktigheter om skulpturerna finns..

Djur i sinnet

Det har varit en intensiv vÄr med mycket energi och arbetsglÀdje. Jag har gÄtt frÄn att undersöka möjligheten att kombinerar abstrakt form med en figurativ form, till att fokusera pÄ enbart det figurativa. Tyngdpunkten har legat pÄ djurs ansikten och dess smÄ förskjutningar och vinklingar. Detaljerna har spelat stor roll för mig och jag har suttit timtal och arbetat fram pÀlsstruktur. Det har varit viktigt att lÄta varje skulptur fÄ sitt utrymme och jag har arbetat tills jag kÀnt mig nöjd med utförandet.Efter mitt beslut om att inte arbeta med abstrakta former har jag med bestÀmda steg nÀrmat mig mÄllinjen.Nytt för mig i detta arbete har varit att hÀnga min keramik pÄ vÀgg och det har fÄtt mig att fundera mycket kring olika presentationsmöjligheter.

1 NĂ€sta sida ->