Sök:

Sökresultat:

13 Uppsatser om Tribologi - Sida 1 av 1

Utveckling av testrigg för kolvparti

Detta arbete har bedrivits som ett produktutvecklingsprojekt där ett koncept på en testrigg för kolvpartiet i Hägglunds Drives hydraulmotor Compact CA har tagits fram. Kolvpartiet är en viktig del av hydraulmotorn vars prestanda påverkar hela motorns prestanda. Ett kolvparti består av en kolv och en kamrulle och i en motor finns det ett flertal kolvpartier, vilket gör det svårt att utföra mätningar på kolvpartiet på plats i motorn. Kolven trycker kamrullen mot en kamring som i sin tur gör så att kolven trycks mot väggen av den cylinder som kolven är placerad i. Detta leder till att ett vridmoment skapas mellan kamring och det cylinderblock som cylindrarna är placerade i.

Utveckling av testrigg inom effektcirkulation

Luleå tekniska universitet har sedan låang tid tillbaka bedrivit forskning inom Tribologi på institutionen föor teknikvetenskap och matematik. I samband med forskning inom transmissionsförluster öppnades möjligheter för ett examensarbete då en testrigg skulle konstrueras. Arbetet är utfört på Tribolab vid Luleå tekniska universitet och Vicura AB har bidragit med sitt kunnande inom transmissioner samt fertalet komponenter. Dess huvudsakliga syfte och mål är att genom utveckling av en testrigg möjliggöra studier av driftsförhållanden i ett kuggingrepp, mäta förluster i ett kuggingrepp och fastställa vilka Tribologiska komponenter som presterar främst. Den ska också användas till att skilja på tomgångsföruster samt förluster som ökar med pålagt moment.I begynnelsefasen av examensarbetet gjordes en litteraturstudie om vad som finns i dagsläget inom området.

Oljors tryck-, volym- och temperatursamband: konstruktion av provutrustning PVT-200A för uppmätning av kompressibilitet

Arbetets mål var att påvisa och bestämma densitet-, tryck- och temperatursamband för smörjoljor som används i hydraulsystem. För att kunna genomföra nödvändiga mätningar har en testapparat utvecklats och tillverkats. Denna utrustning mäter volymens variation med tryck och temperatur hos en viss mängd innesluten olja under statiskt tillstånd. Detta arbete är ett led i att bestämma materialdata som beskriver den kemiska kompositionen för en hydraulolja som funktion av tryck och temperatur. Testmetoden bygger på att en kolv skjuts in i ett litet oljefyllt tryckkärl medan både trycket och oljans volymändring registreras.

Glidlagringsproblem i kylaren i LKAB?s pelletsverk

LKAB är en producent av järnmalmsprodukter och har stora tillverkningsanläggningar i Kiruna. Den stora produkten är pellets, sintrade malmkulor, och i den kulsintringskedjan finns kylare som kyler kulorna från 1300°C till 100°C för att möjliggöra vidare transport. Kylarens botten består av rörliga luckor där glidlagringen i ändarna arbetar i en tuff miljö med hög värme och malmdamm. Lagren smörjs idag med ett otillförlitligt centralsmörjningssystem och problem har uppstått med stort slitage på axlar och bussningar. Orsakerna till en del av problemen har undersökts men det mesta arbetet har gjorts för att undersöka lagerparametrar för ett nytt lagerkoncept.

YTKARAKTERISERING AV CYLINDERFODER I FÖRBRÄNNINGSMOTORER

Vid konstruktion och tillverkning av motorer idag finns flera krav att tillgodose i form av lång livslängd, låga utsläpp samt liten bränsleförbrukning. Dieselmotorn har högre verkningsgrad än bensinmotorn men problemet med dieselmotorn är i form av utsläpp där lagstiftningen blir allt strängare. En del av utsläppen från dieselmotorn kan bero på smörjoljan och olika motorer och ytor uppvisar olika mängd oljeförbrukning. Denna kan även variera mellan samma modell av motor. Ett sätt att få ner oljeförbrukningen och variationen av denna är att mäta ytan och säkerställa att denna är optimal för dess funktion.

Simulering av smörjfilmsuppbyggnad på kolvparti i
Hägglundsmotorn

Hydrauliska radialkolvsmotorer används i en mängd tillämpningar där höga vridmoment och robusthet krävs. Hägglunds Drives är ledande i branschen och erbjuder hög prestanda, flexibilitet och säkerhet i krävande miljöer. För att behålla dess position på marknaden behövs löpande utveckling. Hägglunds Compact är en hydraulmotor där det drivande momentet mellan utgående axel och chassiet överförs via ett kolvparti. Compact motorns prestanda är beroende av friktion och läckage av olja i detta kolvparti.

Simulering av smörjfilmsuppbyggnad på kolvparti i Hägglundsmotorn

Hydrauliska radialkolvsmotorer används i en mängd tillämpningar där höga vridmoment och robusthet krävs. Hägglunds Drives är ledande i branschen och erbjuder hög prestanda, flexibilitet och säkerhet i krävande miljöer. För att behålla dess position på marknaden behövs löpande utveckling. Hägglunds Compact är en hydraulmotor där det drivande momentet mellan utgående axel och chassiet överförs via ett kolvparti. Compact motorns prestanda är beroende av friktion och läckage av olja i detta kolvparti.

Tillståndskontroll av hydraulmotorer med hjälp av magnetindikator

Detta examensarbete är utfört vid Luleå Tekniska Universitet på uppdrag åt Hägglunds Drives AB i Mellansel. Hägglunds Drives tillverkar kompletta hydrauliska drivsystem, som inkluderar hydraulmotorer. I en hydraulmotor uppstår det slitage när metalliska ytor kommer i kontakt med varandra när till exempel ett lager får otillräcklig smörjning. Slitaget ger upphov till metalliska partiklar som cirkulerar i hydrauloljan och samlas upp i ett filter. Genom att samla upp och studera slitagepartiklarna kan man uttala sig om hydraulmotorns kondition.

Mjukvara för taktila undersökningar

Ordet ?design? används ofta för att beskriva hur en produkt ser ut, vilket gör att är lätt att förbise andra viktiga parametrar, exempelvis den låter, luktar eller känns. Inom taktliiteten studeras det sistnämna, nämligen hur en produkt känns i handen eller mot huden. Detta är subjektivt, eftersom alla människor har sin egen uppfattning. Därför kan information om detta enbart tas fram experimentellt genom undersökningar och mätningar.

Mjukvara för taktila undersökningar

Ordet ?design? används ofta för att beskriva hur en produkt ser ut, vilket gör att är lätt att förbise andra viktiga parametrar, exempelvis den låter, luktar eller känns. Inom taktliiteten studeras det sistnämna, nämligen hur en produkt känns i handen eller mot huden. Detta är subjektivt, eftersom alla människor har sin egen uppfattning. Därför kan information om detta enbart tas fram experimentellt genom undersökningar och mätningar.

Abrasiv nötning av polymerer tillverkade genom 3D-skrivning

Volvo Cars in Skövde manufacture and assemble Volvo engines. When attaching the ignition coil to all 4-cylinder engines, a special mounting tool is required. This mounting tool is currently manufactured from injection-molded polyoxymethylene (POM), a thermoplastic. It has been noted that the life span of the tool is shortened as a result of abrasive wear that occurs during the attachment process of the ignition coil.An investigation of the possibility of manufacturing the mounting tool with a 3D-printer is undertaken in cooperation with ÅF, a consultant to Volvo Cars. A literature study is first presented to introduce broader knowledge on the subject.

Hjulslitagestudie hos malmvagnar vid LKAB: s spårnivå under
jord: orsaker och materialanalys

Detta examensarbetet gick ut på att ta reda på orsakerna till de ökade hjulslitaget hos malmvagnarna vid LKAB:s anläggningar under jord. Hjuluppföljning har visat att drifttiden hos hjulaxlarna har sjunkit med åren och ett ökat antal hjulbyten är ett faktum. Utslitna hjul upparbetas genom påläggssvetsning med ett austenitiskt rostfritt material medan nya hjul är gjorda av perlitiskt kolstål. Nya osvetsade hjul håller ca. 22 månader och alltså dubbelt så länge som ett påläggssvetsat hjul.

Förebyggande av skavsår- Friktionsmätning som verktyg för förebyggande av skavsår

Studien syftar till att bidra med information till att kunna konstruera material för mer komfortabla löpartights som inte orsakar skavsår vid löpträning. Diskussion om problem med chafing (som är det engelska ordet för skavsår från kläder) och hur det bäst förebyggs på löparsidor på internet bekräftar att det är ett problem som löpare lider av. När textil gnids mot hud motverkas rörelsen av friktion vilket leder till mekanisk nötning, är friktionen tillräckligt stor och upprepad kan det leda till chafing. Fukt ansågs vara en huvudorsak till ökad friktion och vanliga rekommendationer för att förebygga chafing var att bära träningskläder av material med god fukttransport samt insmörjning med vaselin av känsliga områden innan löpturen. Av litteraturstudier bekräftades att fuktig textil eller hud ökar friktionen dramatiskt.