Sök:

Sökresultat:

46 Uppsatser om Trafikolyckor - Sida 1 av 4

Leder den ökade alkoholkonsumtionen till fler trafikolyckor?

I denna studie undersöks huruvida den ökade alkoholkonsumtionen utgör ett problem för attuppnå Nollvisionen. Genom att använda experimentet med lördagsöppna Systembolagestimeras effekterna av en ökning i alkoholkonsumtion på Trafikolyckor. Försöket med delördagsöppna Systembolagsbutikerna i sex län ledde till en ökad alkoholkonsumtion med 3,7procent. En Difference-in-Difference metod används för att jämföra effekterna av dennaökning på Trafikolyckor i de sex försökslän med utvecklingen i en kontrollgrupp. Resultatenvisar att konsumtionsökningen har ökat det totala antalet Trafikolyckor i försökslänen med8,5±2,6 procent i jämförelse med kontrollgruppen.

Trafikgeografiskt informationssystem Kiruna

Vårt examensarbete innebar att skapa ett system för digital lagring av Trafikolyckor som inträffat i Kiruna centralort. De dataprogram vi använde oss av var ESRI Arc-view, Microsoft Access och Excel. Arbetsgång: Vi använde oss av Kiruna kommuns databas över vägnamn som via en länk kopplade ihop programmen Arc-view och Access. Alla vägnamn kommer därmed att finnas tillgängliga i Access databasen. Varje trafikolycka tilldelas ett unikt diarienummer vid inmatning i Access.

"Det är ju ett odjur man kör egentligen..." : Unga mäns uppfattningar av trafik

Trafikolyckor är ett globalt folkhälsoproblem som leder till svåra ekonomiska konsekvenser och psykiskt lidande. Ungdomar mellan 15-24 år och framförallt män är en särskilt utsatt grupp av olika anledningar. De har ofta en övertro på sin egen körförmåga, kör ofta över hastighetsgränserna och är överrepresenterade i alkoholrelaterade Trafikolyckor. Vissa socioekonomiska skillnader finns i risken att råka ut för Trafikolyckor. Ungdomar med låg utbildning samt barn från lägre socioekonomiska grupper, framförallt barn till lantbrukare, är överrepresenterade i motorfordonsolyckor.

Vildsvin (Sus scrofa L.) i Sverige : geografisk spridning och tillväxt

En ökande vildsvinspopulation (Sus scrofa L.) i Sverige har medfört problem för samhället i form av skador på jordbruksmark och ökat antal Trafikolyckor. På grund av vildsvinets ekologi och beteende är det svårinventerat. Indirekta metoder används därför ofta för att uppskatta populationen. Syftet med denna studie var att testa hypoteserna att det finns ett samband mellan avskjutning och Trafikolyckor med vildsvin och att en ökad population inte behöver innebära ökad avskjutning. Två delsyften var även att undersöka vildsvinets utbredning i Sverige och om dess populationstillväxt (r) varierar mellan länen.

Automatisk trafiksäkerhetskontroll i Jämtlands län

Vi blev intresserade och ville ta reda på hur automatisk trafiksäkerhetskontroll (ATK) fungerar nationellt och regionalt i Jämtland. Även vilka brister och fördelar som finns samt vilka möjligheter systemet i framtiden kan erbjuda. Trots att Sverige ligger långt framme i trafiksäkerhetsarbetet avlider eller invalidiseras mellan 4-5% av varje årskull av den svenska befolkningen till följd av Trafikolyckor. Årligen kostar överträdelser av hastigheten omkring 200 liv vilket gör dessa till vårt största trafiksäkerhetsproblem. Av Vägverkets mätningar av hastighet inom Region Mitt framgår att på landsbygdsvägnätet uppgår andelen trafik över hastighetsgränsen till drygt 50 %.

Flygvapnets förmåga vid räddningsinsats

Räddningsenheterna inom Försvarsmaktens vapengren Flygvapnet har som huvuduppgift att genomföra insatser vid flygplanshaverier. För denna uppgift bedrivs det regelbundna övningar där personalen får träna sina kunskaper och utrustningen testas. Utöver huvuduppgiften förväntas räddningsenheterna kunna hantera övriga olyckor som sker vid militära baser eller dess närområde, så kallade vardagliga olyckor. Ska vardagliga olyckor såsom brand i byggnad, brand ej i byggnad, trafikolycka, utsläpp av farligt ämne och drunkning/-tillbud hanteras är förmågan varierad. Mycket ny utrustning har tillförts på senare tid.

Kognitiva funktioner hos personer med WAD: förekomst av nedsättningar

WAD betyder whiplash associated disorder och har sin grund i en whiplashskada, som är en svårdiagnostiserad skada på nackpartiet.Whiplashskador har i västvärlden blivit en av de vanligaste skadornatill följd av Trafikolyckor. De vanligaste symptomen är smärta i huvudoch nacke samt domningar och stickningar i olika kroppsdelar. Syftet med denna studie var att undersöka huruvida det finns någon skillnad i kognitiva funktioner mellan personer med WAD och personer utan denna skada (n = 20). Detta undersöktes med hjälp av en enkät och ett kognitivt testbatteri. Resultaten tyder på en signifikant gruppeffekt för sekundärminne vid omedelbar fri återgivning, F(1, 19) =4.48, p<.05.De övriga resultaten var inte statistiskt säkerställda men visade klara tendenser till att kontrollgruppen presterade bättre på samtliga kognitiva test..

Trafiksäkerhetstänkande i utbildningen av poliser

Syftet med denna rapport är att undersöka hur trafiksäkerhetstänkandet är upplagt i utbildningen för dagens polisstudenter och aspiranter. Då polis i tjänst blir ansvarig och vållande till vårdslöshet i trafik, handlar det i stor utsträckning om utryckningskörning. Genom intervju med trafikmomentets ansvariga lärare på polishögskolan samt kurschef för utryckningsförarkursen i Västernorrland, visar resultatet att utbildningsorternas säkerhetsarbete på grundnivå strävar åt samma håll men till viss del skiljer sig från varandra. Det resulterar i att aspiranter får olika förutsättningar inför utryckningsförarkursen ute på respektive myndighet vid ett senare tillfälle. Någon statistik över Trafikolyckor där polis är ansvarig finns inte i Sverige, där har varje myndighet ett eget ansvar till uppföljning.

ABSCIDO : Vidareutveckling av hydrauliskt kombinationsverktyg för räddningsinsats

Vi lever i en dynamisk värld med snabba förändringar och ett tydligt exempel är fordonsindustrin som ständigt strävar efter ökad fordonssäkerhet. Av den orsaken att vi som förare förlitar oss allt mer på den uttalade fordons­säkerheten färdas vi per automatik allt snabbare och tar större risker.Hög hastighet i kombination med tyngre fordon, avancerade ramkonstruktioner samt användning av högteknologiska material leder till allvarliga Trafikolyckor med komplicerade och tekniskt svåra räddningsinsatser som följd.Koncist stärker dagens fordonsutveckling behovet av allt starkare och kraft-fullare räddningsverktyg. Vilket i sin tur innebär en större arbetsbelastning på räddningspersonal i form av större och tyngre verktyg.Med ovanstående faktorer i åtanke behandlar följande arbete vidareutvecklingen av ett hydrauliskt räddningsverktyg, med användare och olycksoffer i fokus, för företaget NIKE Hydraulics AB i Eskilstuna..

Däggdjur i viltrehabilitering

Detta är ett arbete som tar upp några av de vanligaste vilda däggdjur som viltrehabiliteras, och jag har bland dem valt att skriva om igelkottar, ekorrar, fladdermöss, harar, grävlingar och rävar. Arbetet beskriver även hur dessa arter infångas, hanteras, hyses, frisläpps, samt tar upp vanliga skador och sjukdomar de kan ha. Sjukdomar är dock något som sällan ses hos de vilda djur som kommer till viltrehabiliteringsanläggningarna, om man bortser från parasitangrepp och diverse tandsjukdomar. Däremot är skador vanligt förekommande, och människan är nästan alltid orsaken till dessa. Vanligast förekommande är Trafikolyckor, men djur blir även intrasslade i skräp, förgiftade och får ofta frakturer, skallskador och ytliga trauman..

Infotainmentsystem i bilar : Hur nuvarande riktlinjer förhåller sig till konsumenters krav på funktionalitet

Teknikutvecklingen inom bilbranschen ökar i takt med konsumenters krav på multifunktionella system. Mobiltelefoner är ett vanligt inslag i konsumenternas vardag och används dessvärre även under bilkörning. Det finns ett tydligt samband mellan mobilanvändning bakom ratten och antalet Trafikolyckor. Detta antal skulle kunna minska om infotainmentsystem kan erbjuda samma funktionalitet fast på ett mer trafiksäkert sätt. Det finns idag riktlinjer gällande användarupplevelse och trafiksäkerhet från Android och NHTSA.

Unga vuxnas vanor och attityder till alkohol och bilkörning : En enkätstudie bland högskolestudenter

Varje år dör 125 människor i Sverige i alkoholrelaterade Trafikolyckor och ännu fler skadas. Detta medför stora kostnader för samhället och lidande för de som drabbas. Unga vuxna är överrepresenterade i olycksstatistiken för alkoholrelaterade olyckor. Syftet med studien var att undersöka unga vuxna högskolestuderandes (mellan 18-24 år) vanor och attityder till alkohol och bilkörning. Vi gjorde en enkätstudie på en högskola.

Att inte bara överleva, utan fortsätta leva : en fenomenologisk studie om trafikskadades liv efter olyckan

Trafikolyckor med svåra personskador som följd har ökat i Sverige. År 2006 skadades ca 4000 människor i vägTrafikolyckor. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur personer med varierande typ och grad av trafikskada upplever sin livssituation med avseende på kropp, jag och sociala villkor. För att besvara syfte och frågeställning har en fenomenologisk metod använts. Intervjuer har genomförts där deltagarna i studien fått berätta om sina erfarenheter av att leva med en trafikskada och hur detta upplevts.

Halk- och fallolyckor på Skaraborgs Sjukhus : En studie om varför halk- och fallolyckor sker på sjukhus och hur dessa kan förebyggas

Denna studie har med hjälp av kvalitativa metoder och inslag av kvantitativa metoder undersökt varför halk- och fallolyckor sker bland patienter på sjukhus och hur halk- och fallolyckor kan förhindras. Halk- och fallolyckor bland patienter är idag ett stort problem på sjukhusen runt om i Sverige och fler personer skadar sig genom halk- och fallolyckor än genom Trafikolyckor. Fokus för denna studie har varit Skaraborgs Sjukhus i Skövde och Skaraborgs Sjukhus i Lidköping. Genom observationer, intervjuer med personal på de berörda sjukhusen och en enkätundersökning har det framkommit att personalen anser att det finns för lite tid att alltid göra en fallriskbedömning för varje patient. Denna studie har visat att tidsbrist och glömska är två av de största orsakerna till att en fallriskbedömning inte görs för varje patient.

Sekundäruppgifters påverkan på bilförare: En litteraturstudie angående upplevd mental belastning och körprestation

Statistik visar att så mycket som 20 procent av alla Trafikolyckor involverar någon form av förardistraktion. Samtidigt finns det ingenting som indikerar att sekundäruppgiftsutförande under bilkörning minskar. För att få ökad förståelse för förares beteende genomfördes detta examensarbete med syfte att studera förhållandet mellan upplevd mental belastning och faktisk påverkan på körprestationen vid utförande av sekundäruppgift under bilkörning. För att besvara syftet genomfördes en litteraturstudie. Analysen av inkluderade artiklar och deras respektive sekundäruppgifter baserades på Multiple Resource Theory.

1 Nästa sida ->