Sekundäruppgifters påverkan på bilförare
En litteraturstudie angående upplevd mental belastning och körprestation
Statistik visar att så mycket som 20 procent av alla trafikolyckor involverar någon form av förardistraktion. Samtidigt finns det ingenting som indikerar att sekundäruppgiftsutförande under bilkörning minskar. För att få ökad förståelse för förares beteende genomfördes detta examensarbete med syfte att studera förhållandet mellan upplevd mental belastning och faktisk påverkan på körprestationen vid utförande av sekundäruppgift under bilkörning. För att besvara syftet genomfördes en litteraturstudie. Analysen av inkluderade artiklar och deras respektive sekundäruppgifter baserades på Multiple Resource Theory. Resultaten av de inkluderade artiklarna visar att förares upplevda mentala belastning ökar signifikant vid sekundäruppgiftsgenomförande i jämförelse med kontrollkörning. Effekterna av sekundäruppgiftsgenomförandet på körprestationen tyder inte på några skillnader med avseende på vilka delar av Multiple Resource Theory som är involverade. Istället tyder resultatet på att sekundäruppgiftens svårighetsgrad har större påverkan på körprestationen än om primäruppgift och sekundäruppgift involverar samma resurser. Högre mental belastning kan förekomma utan att det sker någon försämring av lateral kontroll. Försämring av körprestation förekommer däremot inte utan att föraren upplever högre mental belastning, vilket indikerar ett medvetet risktagande hos förare vid genomförande av sekundäruppgifter.