Sök:

Sökresultat:

12 Uppsatser om Telemarketing - Sida 1 av 1

Rätt person på rätt plats: Sambandet mellan personlighet, yrkesval och arbetstrivsel

This study investigated the relation between Extraversion and Conscientiousness with job satisfaction and job selection in the two occupational groups of Telemarketing and administration. The study also set out to explore the relation between social desirability as assessed with an Implicit Association Test (IAT) and total reaction time on the IAT. The questionnaire was administered over the Internet to forty-one subjects (24 women and 17 men) in the age range 16-65. Results indicated that people working with Telemarketing tend to be extrovert while people working with administration often are conscientious. Job satisfaction correlated with Extraversion in the Telemarketing group.

Motivationsfaktorer : - Vad påverkar motivationsnivån hos telefonförsäljare?

Through an examination on a Telemarketing company this paper aim to investigate which relations there is between the level of motivation and performance and how these are related to the factors that are included in Herzbergs two-factor-theory.In this essay we have been using a questionnaire and interview. We have also been able to collect statistics on employees from the Telemarketing company we examine. On the basis of these data we have analyzed which relations there is.The examination shows on relations who mean that the factors Performance and Acknowledgement are the ones that affect the motivation the most, and therefore the level of Performance. The rest of the Motivation factors don?t show any clear relations.

En fallstudie av normativ kontroll på ett telemarketingföretag : En diskursanalytisk studie av etik som motiv till övervakning och styrning

The strive for control over employees has developed throughout the years. This paper has its focus on how normative control can work as a powerful method to create and uphold a sought for behavior. Many companies have found an interest in a higher moral stance to get competitive advantages, and offer their customers and partners a more ethical product. This phenomenon has in Sweden resulted in a sphere of companies who has earned the R-licens. The R-licens is earned by companies if they fulfill ethical and cultural criteria.

Arbetsmiljö i callcenter- och telemarketingbranschen

Callcenter- och Telemarketingbranschen är en snabbt växande sektor som de senaste åren ofta uppmärksammats i media på grund av brister i arbetsmiljön. Denna undersökning gjordes med fackförbundet HTFs egen rapport som bakgrund. Enkäter delades ut till anställda i fem företag av varierande storlek, alla verksamma inom callcenter och Telemarketing och belägna inom Norrbotten. Syftet med denna studie var att få fram de specifika problemområden som finns inom arbetsmiljön i denna bransch. Undersökningen koncentrerades på respondenternas upplevelse av sin situation.

Att placera konsumenter i fack. En studie i kategoriserande direktmarknadsföring.

This thesis examines the extent to which segmentation and categorization in the context of direct marketing is an efficient way for a company to enhance its marketing effectiveness. The thesis is built on social identity and categorization theory, and tested by using statistical analysis. The conclusion is that segmentation and categorization is indeed an effective way of conducting marketing campaigns..

Generation Y som chefer : En kvalitativ studie om unga chefer inom telemarketing- och telekommunikationsbranschen

Bakgrund: På uppdrag av regeringen har Barnombudsmannen år 2010 skrivit en rapport där syftet var att ta reda på hur placerade barn och unga upplever sin situation på HVB-hem och familjehem. De intervjuer som gjorts med flertalet ungdomar runt om i Sverige tyder på en negativ inställning till Socialtjänsten som bottnar i en oärlig kommunikation från myndighetens sida men även en missaktning från samhällets sida. Syfte: Med en utgångspunkt i de resonemang som skildras i uppsatsen går det att anta att en placering till stor del har en stark inverkan på den unge på olika vis, samt att det är många aspekter som ska samspela för att vårdformen ska vara den bästa för individen. Uppsatsens syfte är att lyfta fram och synliggöra vilken påverkan och betydelse vården kan ha för den unge under och på vägen ut från en placering samt på vilket sätt. Jag vill även skapa en förståelse för hur det påverkar dennes motivation till en strävan att vilja lämna vården.Metod: Studien baseras på kvalitativ metod med en central utgångspunkt i hermeneutiken, men utgår även till viss del från den narrativa metoden med angreppssättet livsberättelser.

Medlyssning i utgående telefonförsäljning. Vad utgör goda förutsättningar för coaching?

I call centers bedrivs medlyssning av telefonsamtal i syfte att kontrollera, övervaka, utbilda och utveckla telefonsäljare. Åtta telefonsäljare deltog i reflexiva intervjuer om upplevelser av medlyssning i utgående telefonförsäljning. Det utkristalliserades fyra teman angående hur telefonsäljare vill att medlyssning ska gå till samt vad telefonsäljare upplever som främjande respektive hämmande i medlyssningssituationen: Organisatoriska förutsättningar vilket innefattar coachernas arbetssituation samt uppläggningen av säljproceduren; Coachens stil där hjälpande och stödjande kontrasteras mot kontrollerande och värderande; Coachens explicita kunskap inom produkt, marknad och försäljningsteori; Ramar vilket omfattar de yttre formerna för medlyssning. Slutligen diskuteras hur uppdragsgivare inom Telemarketing kan påverka förutsättningarna för medlyssning, hur säljorganisationer kan bidra till en dynamisk lärmiljö och hur coacher kan beakta principer för ett erfarenhetsbaserat lärande. Framtida forskning kan inriktas på att ta fram best practice inom medlyssning..

Konsten att ha fingrarna i varenda syltburk : Hur Tele2 arbetar för att behålla kontroll vid utkontraktering av Telemarketing

I dagsläget väljer många företag att utkontraktera en väsentlig del av sin verksamhet på externa leverantörer. I takt med denna utveckling ökar kontrollbehovet av att styra och följa upp hur de externa leverantörerna agerar. Denna uppsats är genomförd som en fallstudie och har till syfte att undersöka hur Tele2 arbetar för att behålla kontrollen över den utkontrakterade Telemarketingförsäljningen mot privatmarknaden och se hur detta arbete stämmer överrens med rådande teorier inom området. Empirisk data är insamlad från tre semi-strukturerade intervjuer. Den teoretiska referensramen har sin grund i utkontrakteringsteorier samt relevant konsultlitteratur.

Vad händer när konsumenterna väljer bort telefonförsäljning?

Uppsatsens syfte är att utreda hur svenska Telemarketingföretag och deras uppdragsgivare påverkas av NIX-Telefon. Genom fallstudier på företag inom branschen kommer vi att generera hypoteser gällande branschen i allmänhet. Vår undersökning utgår från hermeneutiken och har en induktiv ansats. Dess utformning är intensiv och vi har gjort personliga intervjuer med två telemarktingföretag, en uppdragsgivare, NIX-Telefon samt en branschorganisation. Vår teoretiska referensram består av teorier inom marknadsföring och psykologi, samt ett par undersökningar om ett register i USA som liknar NIX-Telefon.

En undersökning om tillväxtsvårigheter bland småföretagare i Gävle kommun

Problemområde: Svenskt Näringslivs sammanställningar av Sveriges kommuners företagsklimat visar att Gävle kommun har ogynnsamma förutsättningar för småföretagare att utveckla och öka sin tillväxt. I och med de små företagens betydelse för att skapa arbetstillfällen kan en grundläggande uppfattning antas att Gävle kommun, med dess höga arbetslöshet och ofördelaktiga företagsklimat, drastiskt bör förändra den situation som idag råder. Metod: Undersökningen genomfördes med hjälp av en kvalitativ telefonintervju-undersökning med semistrukturerade frågor. Urvalet av respondenterna är genomfört ur ett bekvämlighetsurval och har bestått av småföretagare i Gävle kommun ifrån flertalet olika branschområden såsom bygg, ekonomi, Telemarketing och detaljhandelsbranschen. Resultat: Under och genom studien identifierades fyra tillväxthinder, två av intern karaktär och lika många därtill externa.

"Det är ju inte fysiskt påfrestande men det är väldigt psykiskt påfrestande..." : En kvalitativ studie om telefonintervjuare på ett marknadsundersökningsföretag med fokus på arbetssituationen och den egna upplevelsen av arbetet

Den här uppsatsen behandlar arbetssituationen för telefonintervjuare på ett marknadsundersökningsföretag, de lägst stående arbetarna i ett hierarkiskt uppbyggt företag.Fokus ligger på arbetarnas reflektioner kring sin arbetssituation och på hur företaget är uppbyggt, den fysiska och sociala miljön. Ambitionen är att få en inblick i hur de anställda upplever sitt arbete samt hur arbetssituationen kan påverka dem som individer. Intresset ligger även i att nå svar på frågor som i hur pass hög grad de anställda känner att de kan påverka sin arbetssituation och hur pass delaktiga de känner sig i arbetsprocessen. Den centrala frågeställningen är: Hur ser arbetssituationen ut och varför ser den ut som den gör? Hur ser arbetarens syn på sin arbetssituation ut och hur kan arbetssituationen på företaget påverka individen?Uppsatsen är kvalitativ till sin natur.

Ingenmansland? : En studie av medarbetarnas uppfattning om sin tillhörighet och roll inom ett personaluthyrningsföretag

SummaryThe purpose with this study is to give a view of how employees understand their belonging and role in a temporary work agency and its clients. This study describes the employees´ relation towards the temporary work agency and the client. The study should be interesting for temporary work agencies and those who have considered of working in the temporary work agency business.The agency in this study is Manpower AB and has existed in Skövde for five years and has appreciated 200 employees. The company offers fast, worth its prizes and flexible employment agency solutions no matter if it affects a few persons or more complicated solutions. You can find specialists and generalists within the most fields, for example administration, sales, market, Telemarketing, technology, and logistics.