Sök:

Arbetsmiljö i callcenter- och telemarketingbranschen


Callcenter- och telemarketingbranschen är en snabbt växande sektor som de senaste åren ofta uppmärksammats i media på grund av brister i arbetsmiljön. Denna undersökning gjordes med fackförbundet HTFs egen rapport som bakgrund. Enkäter delades ut till anställda i fem företag av varierande storlek, alla verksamma inom callcenter och telemarketing och belägna inom Norrbotten. Syftet med denna studie var att få fram de specifika problemområden som finns inom arbetsmiljön i denna bransch. Undersökningen koncentrerades på respondenternas upplevelse av sin situation. Jämförelser gjordes med avseende på kön, ålder, anställningstid, huruvida man har en personlig arbetsstation eller ej, för att klarlägga eventuella skillnader. Resultatet visade att det största problemområdet återfanns i skillnaden mellan grupperna med och utan arbetsstation. Gruppen som saknade personlig arbetsstation upplevde sin arbetsmiljö som sämre och mer negativ. Skillnader, dock inte entydiga, framkom också i jämförelsen mellan de övriga grupperna. Problem med arbetsställningen och arbetsrörelserna hos de anställda var allmänt förekommande.

Författare

Anders Isberg Dan Påhlsson

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..